    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: "Tajemnicza historia kart kredytowych"
    Date: Sat, 12 Sep 2009 22:49:15 -0500

    Chris wrote:
    > Na youtube znalazłem ciekawy film (szedł kiedyś na "Planete"),
    > pokazujący sztuczki, jakich używają banki aby oskubać użytkowników
    > swoich kart kredytowych:
    > http://www.youtube.com/results?search_query=Tajemnic
    za+historia+kart+kredytowych&search_type=&aq=f

    Mocno naciągany film.
    Nikt nikogo do korzytania z kart kredytowych nie zmusza.
    Nie odpowiada, nie korzystać. Dług się sam na karcie nie zrobił.
    Karta to narzędzie do wydawania pieniędzy, a nie kredyt bankowy.
    Jak ktos tego nie rozumie, to lepiej niech dziś już potnie wszystkie
    karty co ma.
    Dwie rzeczy, które mi się spodobały, to zdanie na końcu, że system kart
    powoli się stacza, przy takim podejściu bo kto się raz naciął więcej nie
    skorzysta. Dwa, że fajnie robi za film edukacyjny, tylko powinni dodać
    podtytuł "najczarniejszy scenariusz".

    Jedna rzecz techniczna, która byłaby fajna, ale obecnie w dobie
    internettu w zasadzie bez znaczenia: stwierdzenie, że jezeli nie
    użyjesz karty kredytowej ani razu i będziesz spłacał kwotę minimalną
    (lub kwotę ostatniej spłaty) regularnie i w terminie to zajmie ci to
    tyle i tyle czasu i będzie kosztowało tyle i tyle pieniędzy. Taki zapis
    obowiązuje już przy innych rodzajach kredytów. Gdzie musza podać
    całkowitą kwotę do zapłacenia.
    Z oczywistych względów banki się będą przed tym uświadamianiem klienta
    broniły, co nie znaczy, że w ogóle trzeba się o taki zapis prosić.
    Zapewne klakulator to wyliczający można znaleźć w internecie bez problemu.