    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 7 Feb 2022 05:51:07 -0800 (PST)
    Subject: Re: Transakcje walutowe kartą, VISA czy Mastercard
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 7 lutego 2022 o 13:24:11 UTC+1 Mac Ka napisał(a):
    > Cześć,
    > ostatnio chciałem odświeżyć swoją wiedzę nt. transakcji walutowych polskimi
    kartami. Na pierwszy ogień poszła weryfikacja kursów EUR z uwagi na to, że w tym
    regionie najłatwiej się poruszać bez zbędnych dolegliwości związanych z pandemią.
    > Spotkałem się w przekonaniem, że kursy oferowane przez Mastercard są lepsze od
    kursów oferowanych przez VISA. Z uwagi na to, że obecnie dysponuję kilkoma kartami
    przeliczanymi bezpośrednio na PLN przez organizację, bez dodatkowej marży wydawcy
    karty, wykonałem test z 3 kartach
> [...]
    > Wszystkie transakcje zostały wykonane w kilkuminutowym odstępie i na taka samą
    kwotę (10 EUR).
    > Blokady i rozliczenie (taki sam kurs, wg daty transakcji) na kartach wyglądały
    następująco:
    > 1/ Vilnius LTU Płatność kartą -45,51 PLN
    > 2/ internet LTU Płatność kartą -45,53 PLN
    > 3/ Vilnius LTU Płatność kartą -45,51 PLN
    > Bazując na powyższym przykładzie różnica pomiędzy kwotą obciążenia w PLN wynosi
    0,044%.
    > Teoretycznie można byłoby skorzystać z kalkulatorów na stronach organizacji, ale...
    wtedy otrzymalibyśmy coś takiego

    > VISA
    > 10 Euro = 45.531356 Polish New Zloty
    > % Mark-up over European Central Bank Rate = 0.48
    > https://www.visa.pl/wsparcie-visa/konsument/uslugi-p
    odrozne-visa/exchange-rate-calculator.html?amount=10
    &fee=0&utcConvertedDate=02%2F04%2F2022&exchangedate=
    02%2F04%2F2022&fromCurr=PLN&toCurr=EUR&submitButton=

    > Mastercard
    > 1 Euro = 4.569185 Polish Zloty
    > Kwota Twojej transakcji w 10,00 EUR = 45,69 PLN
    > https://www.mastercard.pl/pl-pl/klient-indywidualny/
    pomoc/kalkulator-walut.html

    > I jak to wyjaśnić?
    >
    > Generalnie do tej pory przy transakcjach zagranicznych używałem raczej karty z logo
    Mastercarda, ale biorąc pod uwagę różnice szkoda czasu aby się nad tym zastanawiać.

    Hmmm, coś bardzo nie tak wygląda ten kurs niby z kalkulatora MC.
    Nie pomyliłeś się w dacie?
    W sumie nie napisałeś dat transakcji i rozliczeń, więc nie ma jak sprawdzić.

    Druga sprawa to curve - tutaj w ogóle w grę nie wchodzi kurs MC.
    MC nie ma nic do przewalutowania - curve płaci za Ciebie w EUR, ty płacisz curve
    złotówkami za EUR wg kursu curve.
    Ten kurs curve, poza nocami/weekendami powinien być - jeśli się to nie zmieniało -
    międzybankowy, czyli taki np. jak w aion,
    czyli jeszcze lepszy niż kurs MC (w aoin narzut przy wymianie walut to ok. 0,01% -
    jedna setna procenta, czyli jedna dziesięciotysięczna - np. przy wymianie 10k tracisz
    złotówkę - albo jak wymienisz 10k na dolary i zaraz te dolary na złotówki - to w
    rezultacie masz mniej o 2,30zł).

    Skarbonka - możliwe, że też nie wciągają organizacji w wymianę (albo nie wciągnęli w
    opisanych przypadkach bo płatność w EUR - a że karty premium, to dają zamiast kursu
    banku - międzybankowy).
    Choć visą jednak minimalnie gorzej - coś w tym jest.
    Trochę za mała kwota, wchodzą błędy zaokrągleń, ale te 2 grosze to 0,04%.
    Ale tak chyba ostatnio było, że visa przestała kroić przy przeliczaniu na złotówki,
    bo swego czasu - tak "dziwnie" się to zbiegło z "proklienckim" zmuszaniem polskich
    banków do zmiany
    waluty rozliczeniowej z EUR na PLN (kilka nie uległo, kilka, co uległo, potem wróciło
    do EUR) - rżnęli 0,4% (właśnie wtedy podnieśli),
    podczas gdy przy przeliczaniu na EUR było 0,2% - i tyle też miał MC

    PS.: Nic dziwnego, że do tej pory używałeś za granicą kart MC, przecież nie miałeś
    jeszcze visy infinite
    ze skarbonki. No chyba że miałeś platynową visę z bnpp - bo inaczej wygląda to tak,
    jakbyś zapomniał dopisać: "audycja zawiera lokowanie produktu" ;P