    From: "Szymon" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: WLAN i bezpieczeństwo
    Date: Tue, 23 Dec 2008 13:49:19 +0100

    > Art. 173 ustawy z 16 lipca 2004 r. prawo telekomunikacyjne.

    No nie jestem pewien czy bez mojej zgody tak sobie może ktoś wprowadzać dane
    do mojego komputera, jakie mu się widzi. Straty z tego tytułu mogą być dla
    mnie o wiele większe niż skorzystanie z routera wifi, gdzie do danych
    komputerowych właściciela nie mam i nie próbuję mieć żadnego dostępu.

    > Jeśli.

    Cały czas zakładamy, że nie robię nic złego prócz skorzystania z sieci.
    Wiesz... mamy święta i czas kradzieży w sklepach - podobno do kwoty 250zł
    złodzieje odpowiadają tylko jak za wykroczenie i kończy się mandatem, bowiem
    nie jest to kwalifikowane jako przestępstwo, a Ty już byś mnie zamykał na 2
    lata, bo sprawdziłem newsy na Interii :-)

    > Wszystko to prawda. Sądzę, że ustalenie MAC to 2 minuty, odnalezienie
    > komputera o zadanym MAC -- jeśli akurat jest połączony -- kolejne 22
    > minuty.

    Ustalenie MAC to 5 sekund jesli się wie, jak to zrobić. Ale odnalezienie
    komputera nawet jeśli jest połączony w ciągu 22 minut? Może być wszędzie w
    odległości kilkudziesięciu -set metrów.

    > Można także użytkownika rozpoznać po analizie pakietów, jakie sobie on
    > zażyczył z tej sieci. Zważ, że pytałeś o połączenie z bankiem ;-)

    Tak, potencjalnie z bankiem. Ale czy bank udzieli odpowiedzi kto się łączył
    z danego IP w danej chwili, jesli nie będzie nakazu prokuratury? A czy ta
    wystosuje takowy jeśli "pokrzywdzony" użytkownik np. neostrady wycenił moje
    przebywanie w swojej sieci np. na kilkadziesiąt groszy?

    > Domyślnie: z Twoim bankiem ;-) i teraz już pytanie dla ekspertów: na ile
    > zabezpieczenie transmisji SSL uniemożliwi podgląd pakietów na tyle
    > dobrze, aby się nie udało sprawdzić, które akurat konto bankowe
    > przeglądałem.

    Marne szanse moim zdaniem. Jak tu niektórzy stwierdzili SSL jest bezpieczny,
    a w dniu, w którym przestanie - banki zmienią pewne szyfrowanie.

    > Jest jeszcze poczta elektroniczna, komunikatory (także treść
    > komunikatów).
    > Do tego nawet Echelon nie jest potrzebny ;-)

    Wszystko prawda, jednak nie sądzisz, że to trochę polowanie z armatą na
    wróbla? W przypadku nękania sieci i celowego jej sabotowania pewnie jakieś
    kroki zostałyby podjęte, ale tu mówimy o chwilowym użyciu, baaardzo
    sporadycznym (w trasie, na wakacjach itp.).

    > BTW mieliśmy niedawno problem z gościem, który na forum reklamował
    > konkurencyjne forum. Dłużej pisałem do niego listela w rodzaju "nie rób
    > tego, bo będzie wstyd jak się ludzie dowiedzą, że taka poważna firma jak
    > XYZ robi takie spamerskie triki", niż ustalenie jego imienia, nazwiska,
    > adresu poczty elektronicznej oraz powiązania z ową firmą...

    OK Olgierd, ale on się nie łączył pewnie z przygodnego WLANu. Gdyby tak było
    roześmiałby się, bo firma XYZ to mogłaby być kawarnia, McDonald's czy tam
    Multikino. Co oczywiście nie powoduje, że zachęcam do spamu, który też tam
    podpada pod paragrafy sam w sobie (każdy z nas wie ile to zmienia zaglądając
    co dzień do skrzynki).