    From: "root" <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Walka z długiem publicznym - drugi plan Balcerowicza ?
    Date: Tue, 8 Feb 2011 20:31:52 +0100

    Jeśli to jest nierealne, to znaczy że ludzie nie myślą.
    I państwo powinno za nich też robić zakupy i w ogóle decydować o wszystkim,
    bo jest głowami urzędników znacznie mądrzejsze.
    Dlaczego pzostaniemy z jego mądrością tylko w zakresie dbania o emeryturę?

    Poza tym z tymi % dałeś przykład nt głupoty państwa, a nie głupoty obywateli
    więc nie bardzo kojarzę związek przyczynowo-skutkowy:)

    To jest nierealne. I nie dlatego, że ludzie są głupi, tylko dlatego, że nie
    przekonasz np. górnika, żeby po szychcie trejdował opcjami na indeks Hang
    Sheng. Nie każdy musi się na tym znać i nie dla każdego (tak jak dla Ciebie
    czy dla mnie) jest to czynność pasjonująca ;)
    System emerytalny nie jest dla trjderów czy biznesmenów a przynajmniej nie
    przede wszystkim dla nich. System emerytalny to coś jakby polisa
    ubezpieczeniowa na dożycie: płacę składki przez X lat i kiedy już nie będę
    mógł pracować lub dożyję konkretnego wieku mam prawo do ściśle zdefiniowanej
    emerytury.
    W tym sensie OFE nie było i nie jest częścią systemu emerytalnego, gdyż nie
    ma znamion ubezpieczenia. Są to po prostu pieniądze odłożone przeze mnie na
    jakiś tam fundusz zrównoważony. Oczywiście musieliśmy się poddać pewnym
    obostrzeniom: po pierwsze przymus wpłaty, po drugie niemożność wypłaty przed
    upływem 65 lat.

    Przyznaję że sam przymus był i jest niekonstytucyjny. Co do niemożności
    wypłaty w dowolnym terminie, to zasada ta może budzić kontrowersje ale można
    znaleźć dla niej uzasadnienie.

    Obecnie jednak wszystkie te obostrzenia przestają być obowiązujące, bo rząd
    ma zamiar złamać umowę społeczną. Wobec zmiany umowy nie będziemy już nią
    związani a więc: będziemy np. mieli prawo żądać natychmiastowej wypłaty.
    Oczywiście nie jestem naiwny i wiem że moje prawa zostaną zawieszone a tym
    papierkiem tzn. umową z OFE będę mógł sobie d... podetrzeć i przesłać panu
    min. finansów w celu dokonania analizy.

    Dobre OFE czy złe - to już nie ma dla mnie znaczenia. Znaczenie ma sam fakt
    łamania umowy przez rząd, podkopywanie zaufania do instytucji państwa,
    demokracji itp. Odbudowanie tego zaufania będzie trwało dziesięciolecia.