    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Wierni sie skonczyli?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Sun, 4 Feb 2018 21:11:16 +0100

    Dnia Sun, 04 Feb 2018 11:10:09 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Jak sama nazwa wskazuje zresztą.

    > Ależ oczywiście że tworzy (fizycznie robi to np. mennica).

    O ile wiem, to nie.
    Przekazuje rzadowi "wypracowany zysk", albo i nie, byc moze skupuje
    zloto i waluty, ale pustej emisji ponoc nie ma ...

    > Obligacje to nie jest tworzenie pieniędzy z niczego, to jest zaciąganie
    > pożyczki w praktyce w imieniu społeczeństwa.

    Potem sie spoleczenstwu podniesie podatki, zeby spoleczenstwo moglo
    spoleczenstwu splacic zobowowiazania. Albo sie zrobi drugie OFE,
    rozwiaze i umorzy :-)

    > Coś, co normalnie byłoby
    > ciężkim przestępstwem. Ale nie ma tam "pierwotnej kreacji".

    Ale jest wtorna.

    > Ten "zysk" to jest po prostu (w tym przypadku) suma nowych pieniędzy
    > (tak, tych powstałych z niczego, żadnych tam obligacji), pomniejszona
    > o wszelkie koszty, jakie można z tym powiązać.

    No nie, to jest zysk. Zazwyczaj z rynkow zagranicznych - i zasob walut
    rosnie.

    > "Przenieść", tak. Np. zamiast samochodów ludzie kupią mieszkania. Ale
    > jeśli rzetelnie określimy "koszyk inflacyjny", to nie będzie wzrostu
    > inflacji (powinien być nawet niewielki spadek).

    To jest jedna czesc, a druga jest taka, ze jak kredyty potanieja, to
    ludzie zaczna wiecej kupowac i mniej patrzec na cene - wiec inflacja
    wzrosnie.

    > Nie, bo to nie tworzy nowych pieniędzy - ktoś musi owe obligacje kupić,
    > co wycofa pieniądze z rynku.

    No ale pozyczysz na taki 500+, i juz sie niektorzy nie beda
    oszczedzali na masle czy jajach.

    J.