  • Data: 2003-01-21 22:46:51
    Temat: Re: Wystrzegać się.... czyli o szczegolach kred. mieszk. [dlugie]
    Od: "Pirxx" <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > A odpowiednieo dobierajac wskaznik - obnizka oprocentowania wcale nie
    > musiala byc skorelowana ze zmiana wiboru
    >
    > 0,2% powiadasz.
    > Wibor mamy jak sam piszesz 6,5 - zejdzie w tym roku jak licza bankowcy
    > o 1,5% moze. I dalszych ruchow nawet w dlugiej perspektywie nie
    > przewiduje sie. (zwlaszcza w gore)
    >
    > Bo w przypadku PKO BP wskaznik nawet jak teraz jest 0,2 - umowa
    > pozwala go podniesc do np 5% i nie masz zadnych obnizek
    > oprocentowania.
    > A kredyty bierze sie tam gdzie lepsze warunki - co z tego, ze PKO BP
> [...]
    A jednak ten kredyt jest UCZCIWY w stosunku do klienta!
    Parametr zmiennosci wynosi 0,2% i jest to maksymalny jego poziom ZAPISANY W UMOWIE.
    Wiec
    Zarzad PKO BP moze co najwyzej obnizyc go do 0,1 lub 0%. Zmiana WIBORu jest badana w
    stosunku do poziomu z poprzedniej rzeczywiscie dokonanej zmiany stopy oprocentowania,
    wiec
    nie ma obawy, ze bank moglby jakkolwiek sztucznie manipulowac oprocentowaniem.
    Jesli nadal spodziewamy sie spadku stop (szkoda, ze juz niezbyt duzego) to tylko taki
    kredyt warto brac.
    Tym bardziej ze kredyty mieszkaniowe zaciaga sie na BARDZO DLUGO i na spore kwoty,
    wiec
    nawet niewielka roznica w oprocentowaniu moze urosnac do duzych realnych roznic w
    kosztach. Poza tym trudno przewidziec trendy stop procentowych na chocby 5 lat w
    przyszlosc (przypominam niektorym mlodszym uczestnikom grupy, ktorzy byc moze tego
    nie
    pamietaja, ze w 1999 WIBOR wynosil 13% a w 2001 - 23%!!!)

    Warto wrocic do ciekawego spostrzezenia, ktore ktos wczesniej zrobil, ze mBank
    powoluje
    sie na WIBOR przy lokatach, ale przy kredycie juz nie! Wydaje mi sie, ze kluczowa
    tutaj
    jest kwestia LATWOSCI i KOSZTU ZMIANY BANKU.
    Przeniesienie lokaty wymaga jedynie paru klikniec myszka zeby zrobic przelew. Aby
    zrefinansowac kredyt mieszkaniowy, trzeba zdobyc wiele papierkow, zaplacic niemala
    prowizje za udzielenie nowego kredytu a do tego pokryc koszty wykreslenia starej i
    wpisania nowej hipoteki. Zalatwiania jest wiecej niz przy nowym kredycie, koszty tez
    wyzsze.
    Wiec mBank zwyczajnie przewiduje, ze LOJALNOSC klienta juz kredytowanego bedzie
    OGROMNA,
    nawet jesli warunki znacznie sie pogorsza. Oczywiscie, zgodnie ze zdrowym rozsadkiem,
    pierwszym, promocyjnym okresie dzialalnosci, oprocentowanie jest bardzo zachecajace.
    Mysle, ze historia roznych produktow w mBanku nauczyla nas, ze PROMOCJE NIE TRWAJA
    WIECZNIE, bo w koncu bank tez musi przynosic zyski. Nie mozna na to "zrzedzic" ale
    warto
    to przewidziec i odpowiednio sie zabezpieczyc. Miedzy innymi nie zdawac sie na laske
    zarzadu banku w zakresie oprocentowania. Na liscie moglismy przeczytac nie jedna
    historie
    o kredytach o "zmiennym" oprocentowaniu, ktore MOZE ale nie musi sie zmienic, jesli
    stopy
    rynkowe sie zmienia.

    Wiec nawet jesli na codzien wszyscy korzystamy z wielu wygodnych i tanich (na razie)
    produktow mBanku i smiejemy sie z "kolejki" PKO BP, to w odniesieniu do kredytow
    mieszkaniowych warto sie dokladnie zastanowic, zanim odda sie swoje przyszle
    wieloletnie
    dochody w rece Zarzadow bankow decydujacych o stopach kredytow (i nie dotyczy to
    tylko
    mBanku, bo niestety w wielu bankach jest podobnie).

    Pozdrawiam

    Pirxx