  • Data: 2003-01-21 12:33:56
    Temat: Re: Wystrzegać się jak ognia i zarazy......
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W poprzednim poscie stwierdziłeś, że zmiany WIBORU były niewielkie.
    > Dane z www.money.pl
    > 1. 02.01.2001 WIBOR3M = 19,49%
    > 2. 21.01.2003 WIBOR1M = 6,48%
    > BEZ KOMENTARZA.

    Pisalem:
    "byly jak wszyscy pamietamy powolne i stosunkowo male."
    Srednia wartosc WIBOR3M we wspomniamym przez ciebie okresie to 12,38 -
    widzisz jak rozne od sredniej ze stycznia tego roku, ktora wynosi 6,61
    ?
    styczen 2001 - styczen 2002 - srednia 16,10
    styczen 2002 - styczen 2003 - srednia 9%

    Zeby byla jasnosc:
    Chodzilo mi, ze owszem roznica jest ogromna - ale obnizki byly
    rozlozone bardzo w czasie. Co wiecej RPP ciela stosujac male kroczki.

    A kontynuujac. W tym momencie WIBOR zatrzymal sie na poziomie 6,5% -
    powiedzmy, ze jeszcze zejdzie do 5%. Kolejne obnizki, jesli sie
    pojawia beda na poziomie ok. 0,25% - czyli wprowadzenie "pewnego
    czynnika jak w PKO BP" moze spowodowac, ze pomimo, iz inne kredyty
    maleja, to my mamy na tym samym poziomie kredyt. A przeciez teraz
    obnizki nie beda tak czeste - czy o tym pamietasz?
    Wiecej - jednym z podstawowych skladnikow kazdego kredytu jest oprocz
    stopy bazowej (czy to WIBOR czy wymienione przez BRE) maraza banku (+
    prowizja i inne oplaty). Wkrotce walka zacznie sie wlasnie na marzy
    bankow, ktora jest duzo wyzsza niz na zachodzie. WIBOR + maraza jest
    ciekawym rozwiazanem dla banku oraz dla klienta- bo wie co splaca,
    jednak pozbawia pewnej przewagi konkurencyjnej.
    Zauwaz - BRE detaliczne ma bardzo niskie kredyty. Jak przyciagnac
    ludzi? Nizszym oprocentowaniem! Juz za rok bedzie mozna ciac tylko w
    prowizji i marzy i nie bedzie mozna liczyc na jakies wieksze ruchy w
    WIBORze. A to pozwoli BRE tak jak w tym momencie oferowac konurencyjny
    produkt.
    Zauwaz, ze twoj argument - stary, nowy klient - tez mozna obalic - bo
    dla nowych klientow w PKO BP maraza przy WIBORze moze byc duzo
    mniejsza - i co?
    I nic...
    A konkurencja wymusi, zeby taki PKO BP czy inne banki mialy zawsze jak
    najnizsze oprocentowanie.
    Dowod? Zobacz ostatnie raporty (Rzepa) - PKO BP zyskalao w ostanim
    rojku bardzo - takze przez to, ze... duzo osob sie do niego przenosilo
    ze swoim kredytem.
    A jesli tylko wejdziemy do UE...

    > "osobiscie uwazam, ze stawki powinny byc konkurencyjne, a jak to
    > sobie bank zapisal to mnie g. obchodzi."
    >
    > Nie, nie i jeszcze raz nie. Na dzisiaj są konkurencyjne a na jutro.
    Patrz
    > poprzedni post. Mówimy o kredytach DŁUGOLETNICH.

    Hehehehehe :) Ok.
    Ale o co ci chodzi? Wchodzimy do UE. Chcac nie chcac - mala inflacja -
    niskie stopy procentowe.
    Czyli kredyty powiny jeszcze spasc - tez tak uwazam.
    I teraz - mozemy popatrzec na oba banki jak spadly i jaka jest
    wysokosc. Czy tak jak przewidujesz ze swoim zapisem - Multibank - nie
    obnizal?
    Czy moze obawiasz sie jednego (hmm wlasnie - a moze tego?) - ze bank
    _podwyzy_ w czasie trwania kredytu jego oprocentowanie? Bo nie
    jestesmy zabezpieczeni stawka WIBOR? (no tak to chyba o to chodzilo :)
    Hmm ale zauwaz:

    "Dla kredytów udzielanych w walucie polskiej oprocentowanie może ulec
    zmianie w przypadku zmiany, co najmniej jednego z następujących
    parametrów finansowych rynku pieniężnego i kapitałowego:
    oprocentowania lokat międzybankowych (stawek WIBID/WIBOR),
    rentowności bonów skarbowych, obligacji Skarbu Państwa,
    stopy oprocentowania kredytu lombardowego NBP,
    stopy oprocentowania kredytu redyskontowego NBP,
    stopy rezerwy obowiązkowej ustalanej przez NBP,
    wskaźnika inflacji ogłaszanego przez Prezesa GUS. :

    Czyli w przypadku zmiany - ot tak - bank nie moze sobie zmienic nagle
    do gory nie wiadomo ile.

    I bez obaw - przeciez jesli bysmy szli tym tokiem myslenia - to w
    poewnym momencie prowadzenie konta w jakims banku mogloby wzrosnac o
    100000%. Wypowiedzenie jest miesieczne... A bank ma twoj weksel in
    blanco...

    I pamietaj - mozesz przeciez w kazdej chwili splacic ten kredyt innym
    kredytem...

    > Zupełnie nie rozumiem. Co przy regule "WIBOR+marża" zalezy od
    zarządu???...

    Ten wskaznik o ktorym nizej. znaczy to tylko tyle - ze jesliby
    chcial - to moglby zablokowac obvizanie (dalsze) oprocentowania
    kredytu.
    Owszem taki zapis chroni przed arbitralnym _podwyzeniu_ kredytu (no
    ale nie wiem jak to rozpatrywac :)

    > Problem wyjaśniłem dwa posty wyżej. Zgadzam się jednak z Tobą, że
    może to być
    > potencjalna pułapka - to nie jest czysta reguła WIBOR +marża.

    Ano wlasnie.
    Ciekaw jestem jak jest w Fortis banku - bo oni daja chyba tez na
    zasadzie WIBOR + cos tam.

    > Nigdy nie twierdziłem, ze moja wiedza w tym temacie jest pełna.
    Jednak niektóre
    > stwierdzenia w rodzaju "WIBOR mało sie zmienia" świadczą, że obszar
    niewiedzy
    > jest ogromny i to nawet u Ciebie. Zawsze Cię traktowałem jako
    swoisty autorytet
    > na tej liście. Mam nadzieje, że będzie tak dalej.

    :) Milo mi slyszec takie slowa.
    Ale dalej bede pisal - wibor malo sie zmienia (teraz) - nie licze
    okresu wczenisjeszego - bo:
    1) w mBanku nie bylo tych planow wczesniej - wiec nie mozna powiedziec
    jak bedzie sie zachowywal bank
    2) Piszemy o przyszlosci a nie przeszlosci - w tym momencie wibor
    bedzie jeszcze troche sie obnizal i stanie. A zmiany beda rozlozone
    bardzo w czasie.
    3) Jedyny przyklad to Multibank - a tutaj pomimo takich zapisow jakie
    sa (a pewnie sa podobne) oprocentowanie sie zmniejsza i jest
    konkurencyjne (a pewne oprocentowanie kredytu w RORze jest zapisane
    tak samo - a zauwaz - to jest bodaj druga po fortisie oferta...)

    > PS. Zerowa prowizja za wcześniejszą spłatę kredytu są powszechnie
    stosowane:
    > patrz PKOBP, Kredyt Bank.

    Na stronach mBanku nie znalazlem.
    Ale jak widzisz - bank fika - i nie zmienia ide do innego. A po
    wejsciu do UE - problemu nie bedzie chyba zadnego...