    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Z kartą czy z gotówką do USA?
    Date: Wed, 20 Dec 2006 22:06:08 -0600

    "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> wrote in message
    news:slrneojhvu.1nm.samotnik@samotnik.local...

    > To jak się to robi?
    >
    > Bo dla mnie polskie przelewy są tak naturalne, że aż nie potrafię
    > sobie wyobrazić czegoś innego. Każdy ma "skrzynkę" (rachunek bankowy)
    > o pewnym numerze, skrzynki są w bankach, banki się dogadały i za
    > pomocą wspólnej platformy na życzenie właściciela skrzynki przesuwają
    > kasę do innej. Dzisiaj w dobie Internetu całość poczynając od
    > dyspozycji nadawcy odbywa się elektronicznie. No przecież prościej i
    > logiczniej się nie da. Nie wiem, jak można by to ulepszyć, chyba
    > tylko robiąc online'owy Elixir.

    Można np. wypisac gościowi czek, wrzucić w kopertę i wysłać. :)
    To jest "najszybsza" metoda jeśli chodzi o proste "przelewy".
    jest jeszcze coś co sie nazywa monay order.
    Idziesz na pocztę wpłacasz kasę, dostajesz papierek i ten papierek wysyłasz
    gościowi. On idzie na poczte i zamienia go na gotówkę.
    Bardziej popularne niż czeki osobiste, bo poczta gwarantuje ci, że kasa w
    postaci gotówki na pewno u nich jest i na pewno za money order dostaniesz
    gotówkę do ręki. Po wpisaniu nazwiska adresata nikt inny go nie zrealizuje,
    więc kradzieże tez nie wchodzą w grę.

    Możesz jeszcze pójść do banku i na miejscu zlecić wire transfer czyli
    przelew elektroniczny.
    kosztuje zwykle kilkanaście dolarów.

    Natomiast naprawdę nie ma potrzeby przesyłania kasy przelewami.
    Doskonale funkcjonuje polecenie zapłaty, firmy same sobie ściągają kasę z
    konta.
    Albo płaci się rachunki podając numer karty kredytowej i firmy obciążają
    rachunek karty.
    Niewiele jest momentów, w którym musisz cos gdzieś komus zapłacić inaczej
    niż opłata za rachunek.
    A jeśli już to paypal wypełnia tą lukę.
    Aha, kartę kredytową spłacasz wysyłając czek do banku. :) Chociaż w zasadzie
    wiekszość banków ma już dostep przez internet gdzie możesz podac nr rachunku
    bankowego i sami sobie ściągną.

    > P.S. Piątkowe czeki u bossa to powiedzmy nie mają wyraźnych wad,
    > przynajmniej dopóki się cotygodniowego jeżdżenia z czekiem do banku
    > nie uważa za problem.

    Można wysłac poczta, albo zlecić od razu przelew na konto.

    > Natomiast jak odbywają się rozliczenia między
    > przedsiębiorcami? Kupuję towar za $100k i co wtedy? Walizka z dolarami,
    > jak na filmach? Czek na 100k?

    przelewy jako takie jak najbardziej istnieją, ale nie są za darmo, ani za
    grosze.
    Firmy oczywiście z nich korzystaja, ale dla pospolitego luda to po prostu
    nie jest potrzebne skoro karta kredytowa robi za wszystko.
    W USA bardzo łatwo jest obciążyć czyjśc rachunek, więc jego numer jest
    strzeżony równie pilnie jak u nas pin do karty.
    Pytanie się kogoś u numer rachunku bankowego do popełnienie grubej gafy.
    Upublicznienie np. czeku który dostałes od kogoś w ramach zapłaty jest w
    wielu stanach karane.
    A, spotkałem się raz z czymś takim jak przelew.
    Należało go złożyc na 5 dni do przodu.
    Kasa i owszem 5 dni przed terminem płatności zniknęła z konta. Została
    przelana "gdzieś" tam.
    Po czym adresat w ciągu tych 5 dni dostał do domu papierowy czek do
    zrealizowania od firmy która pośredniczyła w tym "przelewie".
    Ameryka nie jest 100 lat do przodu, Ameryka nie jest tez 100 lat za
    murzynami. Ameryka jest po prostu 100 lat w bok.