  • Data: 2020-03-04 16:27:37
    Temat: Re: "Za każde pożyczone 5 tys zł zapłacisz tylko 100 zł raty"
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > I zwracam uwage, ze polega na rozwiazaniu tego dosc skomplikowane
    > rownania.
    >
    > No coz, jak sie raz napisze program, to potem jest faktycznie
    > trywialnie prosto ... az do czasu zmiany czegos w systemie.

    Równanie jest przecież proste. Wszystko sprowadza się do jednej
    prostej sprawy: że po określonym czasie (np. miesiącu, dniu)
    kwota, która w momencie zero miała wartość X, uzyskuje wartość
    X' = X / (1 + oprocentowanie).
    Przy czym oprocentowanie musi być podane dla danego czasu.
    Można też zacząć od tyłu i mnożyć (zamiast dzielić).

    Potęgowanie wynika ze zwielokrotnienia mnożenia (dzielenia),
    wtedy, gdy mamy wiele odcinków czasu.
    Można to zrobić łatwo "na piechotę" w arkuszu kalkulacyjnym
    (rekurencyjnie), podawałem też wzory dla Octave.

    To jest skomplikowane?
    --
    Krzysztof Hałasa