eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiZamrożą twój rachunek, żeby ratować bank. Kontrowersyjny pomysł UE › Re: Zamrożą twój rachunek, żeby ratować bank. Kontrowersyjny pomysł UE
  • Data: 2017-08-04 11:12:14
    Temat: Re: Zamrożą twój rachunek, żeby ratować bank. Kontrowersyjny pomysł UE
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:b3ee74a2-1de4-4954-9427-dbb7cc94b358@go
    oglegroups.com...
    W dniu czwartek, 3 sierpnia 2017 19:59:13 UTC+2 użytkownik Krzysztof
    Halasa napisał:

> [...]
    >pieniądz jako dług.

    >Jarosław ma na mysli prosty fakt:
    >Inicjalnie w gospodarce było pieniądza pi*oko tyle ile zasobów jakie
    >można za te pieniądze kupić.
    >Gdyby nie dokładac pieniądza to ustalił by sie stan równowagi i z
    >biegiem czasu przy rozwoju gospodarczym ceny by opadały.

    >Feler w tym jest taki ze jak bank ci pozyczy pieniądza to musisz
    >oddać więcej (oprocentowanie).
    >A tego "więcej" praktycznie nie ma. Dlatego tego długu sie spłacić
    >nie daje. Aby sie dało banki muszą kreować nowy pieniądz.

    Az tak daleko nie wybiegam - raczej patrze od drugiej strony.
    NBP wyemitowal iles tam zlotowek - i ciagle emituje nowe, ale w
    niewielkiej ilosci. Chyba nawet stara sie miec na nie pokrycie.

    Banki te ilosc pomnozyly udzielajac kredytow.
    I ludzie (i firmy) teraz maja na kontach w bankach znacznie wiecej
    pieniedzy, niz ich jest w obiegu.
    Bilansu dopelniaja ci, co w bankach maja kredyty :-)

    I gdyby teraz ludzie zechcieli wyplacic wszystkie pieniadze ze swoich
    kont, to takich pieniedzy w kraju nie ma i banki bankrutuja (choc
    pokrycie w kredytach maja)

    Podobnie gdyby zechcieli np wszyscy przelac do jednego banku - bity w
    komputerach sa cierpliwe, ale zarzad banku przyjmujacego
    niekoniecznie.

    I to samo byloby, gdyby rozdzielic funkcje przechowywania od
    oszczedzania inwestycyjnego, i ludzie nagle znaczna czesc swoich
    oszczednosci postanowili przeniesc na te bezpieczne "rachunki
    powiernicze".

    >Tak długo jak kreuja w takt rozwoju gospodarki tak długo całośc sie
    >kręci a banki jako jedyne zeskrobuja stopniowo PKB...
    >Ale to dosyc ciekawy i kontrowersyjny wątek :)

    Zas wracajac do tego co napisales ...
    -pieniadza wcale nie musi byc tyle, ile zasobow. Ba - wcale go nie
    musi byc, przeciez nie jesz pieniedzy, ani sie w nie nie ubierasz,
    potrzebujesz roznych towarow/uslug, ale sam je wytwarzasz.
    Pieniadz krazy i dopóki to krazenie wystarcza do utrzymania
    gospodarki, to jest swietnie.

    -wcale nie ma tak, ze skoro musisz oddac z procentem, to pieniedzy
    kiedys zabraknie. One tylko zmieniaja wlasciciela.
    Mozesz np 15 lat odkladac na mieszkanie, albo kupic na kredyt i
    splacac przez 25 lat. Ktos zabral 10 lat twojej pracy.
    Ale widac przyjemnosc nie mieszkania z tesciowa jest tego warta :-)

    -ludzi przybywa i stala ilosc pieniadza spowodowalaby coraz mniejsza
    ilosc przypadajaca na obywatela, i coraz bardziej utrudnialaby
    dzialanie gospodarki.
    W dodatku wcale nie musi ich przybywac, wystarczy ze np odloza
    zaoszczedzone pieniadze do skrytki. I juz w obiegu bedzie mniej, i
    komus na chleb zabraknie.
    Z wielu wzgledow jest lepiej, jak pieniedzy przybywa, byle z umiarem
    :-)

    J.