    From: "kashmiri" <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Źródła kryzysu greckiego: alternatywna teoria
    Date: Sun, 20 Jun 2010 13:15:40 +0400

    Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> dared to write:
    inansjery-z-wall-stre

    > Tzn. finansjera zza wielkiej wody zmusila Grecje do falszowania
    > statystyk, zaciagania gigantycznych kredytow (wszak od Euro mieli wtedy
    > niskie odsetki), przeznaczania ich na konsumpcje, nie na inwestycje?

    Od kiedy statystyki pokazują "prawdę"? Studiowałeś trochę statystykę?

    Zwiększony poziom inwestycji nie musi czynić państwa bogatszym. Wszystko zależy od
    konkretnej gospodarki, od tego na czym (jakim sektorze) jest oparta. Szwajcarzy np.
    nie muszą w nic inwestować, a i tak będzie u nich dobrze - że podam taki dość
    jaskrawy a zrozumiały przykład.

    > Nalezy jeszcze dodac, ze to finansjera zza wielkiej wody zmusila Grecje
    > do wyplacania 13 i 14 pensji, wyplacania premii za punktualne
    > przychodzenie do pracy, praktycznie najnizszego wieku emerytalnego w
    > Europie (srednio 57 lat, jak Grek przechodzi na emeryture?), uprawiania
    > sportu narodowego pt. nieplacenie podatkow?

    To akurat nie ma nic do rzeczy - gospodarki mogą sprawnie funkcjonować nawet przy
    niskim wieku emerytalnym (bo o 13. i 14. pensji to chyba wiesz, że powtarzasz slogany
    dla ciemnych mas? W Szwajcarii też wypłacają trzynastkę.). Świadczenia socjalne to
    względnie niewielka część budżetu państwa - kryzys w Grecji nie wynikł z nagłego
    braku pieniędzy na premie i emerytury, prawda? Nie zaczęło się przypadkiem od
    "niespodziewanego" obniżenia ratingu obligacji rządowych?

    > Czy jakie jest w zasadzie przeslanie tego artykulu?
    >
    > Bo to, ze banki nie sa moralne i staraja sie zarobic, gdzie sie da, to
    > nic nowego (choc o jeszcze gorszej moralnosci rzadu Greckiego,
    > ukrywajacego klopoty przez tyle lat, co doprowadzilo do dzisiejszej
    > sytuacji - jakos nikt nie pisze).

    Autor chyba sugeruje, że amerykańskim bankom - przy współpracy z administracją USA -
    właśnie nie chodziło o "czysty zarobek", tylko o uszkodzenie/zniszczenie strefy euro.
    Przynajmniej ja tak zrozumiałem.

    k.