    From: "marko" <x...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: akredytywa
    Date: Wed, 15 Nov 2006 20:06:43 +0100

    "Anna K." <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > 80% at the presentation of the original documents.
    > Klient po ich przeczytwaniu powiedzial ze nie bedzie nic placil gotowka,
    > na pewno nie bedzie robil przedplaty... chce zaplacic 100% akredytywa...
    >
    > Na warunkach producenta akredytywa ma byc otwarta na 80% kwoty, kiedy juz
    > bedzie otwarta wtedy klient placi 20% powiedzmy przelewem, no i te 80%
    > producent dostaje ... no wlasnie kiedy? i czy w ogole o to tu chodzi...
    >
    > A z kolei klient chce zaplacic w ten sposob ze producent dostanie 100%
    > kasy po otrzymaniu towaru przez klienta?

    Tak jak napisal RK, jest to po prostu instrument finansowy. Tylko ze
    warunki, ktore podane sa powyzej sa niekorzystne dla kupujacego.

    > 100% Irrevocable: confirmed Letter of Credit

    Chodzi o akredytywe nieodwolalna, potwierdzona. Problemem jest to ostatnie.
    Zwykle akredytywy nie sa potwierdzane, a jedynie awizowane. Potwierdzanie
    akredytywy wiaze sie z duzymi kosztami. W polskim banku zaplacisz cos kolo
    0,1-0,2% za kazdy rozpoczety miesiac waznosci akredytywy. Przy
    potwierdzaniu, bank sprzedajacego wezmie pewnie drugie tyle. Dodatkowo, bank
    sprzedajacego potwierdzi tylko akredytywy od wybranych przez siebie bankow
    (od takich na ktorych ma linie kredytowa). Jesli sprzedajacy ma watpliwosci
    co do wiarygodnosci banku kupujacego, lepiej udac sie do miedzynarodowego
    banku (abn amro, citi, raiffeisen itp). Sprzedajacy powinien zaakceptowac
    akredytywe otwarta przez polskich oddzial tychze. A jezeli nie, to jest
    jakis podejrzany.

    > 20% cash in advance when the sellers bank receives L/C from bank of buyer,
    > 80% at the presentation of the original documents.

    Zwykle platnosc nastepuje w momencie otrzymania dokumentow (platnosc
    natychmiastowa) lub w ilestam dni po wysylce towaru. Te 20% platnosci z gory
    to dosc dziwny warunek, zwlaszcza, ze ty placisz w banku za calosc wartosci
    akredytywy. To juz lepiej 20% zaplacic zwyklym przelewem, taniej wyjdzie.

    Generalnie, absolutnie nie nalezy sie zgadzac na takie warunki. Nie wiem kto
    to wymyslil (pewnie Chinczycy?), ale trzeba im napisac, ze akredytywa OK,
    ale na takich warunkach:
    100% irrevocable not confirmed L/C payable at sight
    100% payment at the presentation of the original documents