  • Data: 2002-07-24 08:03:04
    Temat: Re: algorytmy matematyki finansowej
    Od: "blad" <b...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Grzegorz Dabrowski"

    > Ja bym popytal w Softbanku ;)

    widze ze wszyscy wiedza o zwiazku FINFIN z Softbankiem ;-)

    Część z zagadnień to ekonometria - estymowanie parametrów modeli
    ekonometrycznych, a na to nie trzeba wielkich algorytmow.
    Pamiętam, że byl taki fajny język APL (z interpreterem - pojawil sie razem z
    Basic-iem, ktory lepiej sie przyjął), który operował na całych macierzach co
    bylo przydatne w ekonometrii.
    W tym APL sam napisalem program na szacowanie parametrow modelu z wahaniami
    sezonowymi, z zastosowaniem n-okresowej sredniej ruchomej (tak to sie chyba
    nazywalo).
    Np. przy sezonowosci 12 miesiecznej:
    - bralo sie okresy 1-12 i szacowalo parametry trendu, potem okresy 2-13, 3-14
    itd,
    - ze wszystkich oszacowanych trendow liczylo sie wartosci teoretyczne
    - usrednialo sie je z tym ze pierwsza wartosc teoretyczna byla jedna, potem dwie
    itd...
    - wyliczalo sie parametry trendu z usrednionych wartosci teoretycznych
    Algorytm prosty - program w APL mial jedna linie, poniewaz wszystkie czynnosci
    mozna bylo wykonac po kolei. Jak chcesz to mam ten program gdzies zapisany, tyle
    ze nie da sie go zacytowac poniewaz APL uzywa robaczkow, ktorych nie ma na
    normalnej klawiaturze.
    *** blad ***