  • Data: 2011-05-25 12:57:51
    Temat: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 25 May 2011 12:37:27 +0000 (UTC), "G W"
    <g...@g...pl> wrote:

    >mylisz sie, w systemie w którym z definicji pieniądz sam w sobie zyskuje na
    >wartosci może dojśc do sytacji spadku obrotu. W pewnym momencie, w którym
    >użytkownicy zauważą że lepiej "poczekać do jutra" bo cena cały czas spada
    >obrót siądzie. Ale ja i tak nie o tym.

    mitologia. Deflacja była naturalnym zjawiskiem przez co najmniej 2
    stulecia. W tym stulecie "węgla i pary", gdy rozwój gospodarki był
    ogromny.

    >Pomijasz istotny element skali. 6 Defaultujących pożyczkobiorców na 5 BC
    >każdy nic nie spowoduje. Ale juz 50% BC owszem. Istotne jest oprocentowanie,
    >wielkosc długu i przyjety limit systemu (którego złamanie bedzie oczywiscie
    >koncem całości). Przu maksie emisji bedziemy mieli do czynienia z hiperbola
    >wartosci BC wzgledem innych dóbr. Tam nastąpi kolaps.

    IMHO Twoja teoria nie ma to oparcia w rzeczywistości.
    Przez wieki złota i srebra nie przybywało bardzo szybko, a nie
    stanowiło to powodu masowych plajt ani nie zatrzymało wzostu
    gospodarki (w sensie rozwoju techniki, wydajności pracy).
    Za to inflacje ostatnich 100 lat, gdy nie było już "hamulca" złota i
    srebra (wcześniej też inflacja się zdarzała w czasie wojen, ale potem
    "hamulec" działał) doprowadziły do prawdziwych lokalnych (Republika
    Weimarska, Niemcy, Węgry, Zimbabwe) lub światowych kryzysów
    finansowych.

    I jeszcze "last but not least": nie da się pożyczyć pieniędzy, których
    ktoś nie zaoszczędził (mam na myśli pieniądze, a nie złotówki, dolary
    czy EUR). A ten kto pożycza kalkuluje ryzyko i nie pożyczy, jeśli nie
    uzna, że ten ktoś jest w stanie na ten procent zapracować swoją siłą,
    pomysłem, wynalazkiem itp.

    Nie obawiałbym się masowych plajt w systemie "niedodrukowywalnego"
    pieniądza.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski