  • Data: 2004-06-21 09:45:21
    Temat: Re: cwaniactwo banku !!!!
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "hania" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:30e8.00000003.40d686bf@newsgate.onet.pl...
    > Ale patrząc na to z drugiej str. to w post. nakazowym z weksla sąd róznież
    nie
    > bada zasadności roszczenia tylko sprawdza "ważność" (prawidłowość)
    weksla - i
    > wydaje nakaz zapłaty który uważa sie za roszczenie stwierdzone orzezceniem
    > sądowym (do którego ma zast. 10 letni okres przedwanienia)
    > a merytorycznie wydaje mi sie to tym samym co piszesz przy BTE, tyle że tu
    sąd
    > bada poprawność wystawienia weksla, nie wnika nawet czy roszczenie
    istnieje (z
    > umowy)

    No nie, nie żartuj :) Dochodzenie roszczenia na podstawie weksla jest czymś
    zupełnie innym. Przede wszystkim posiadanie weksla, z którego można domagać
    się zapłaty powoduje, iż posiada się roszczenie wekslowe. Jest to
    zobowiązanie czysto materialnoprawne i nie ma nic wspólnego z wystawianiem
    BTE. BTE z kolei służy jedynie do dochodzenia roszczenia wynikającego z
    umowy zawartej między bankiem, a jego klientem.

    To, że sąd w pierwszym kroku bada poprawność wystawienia weksla nie zmienia
    faktu, że jest to przesłanka _materialna_. Tzn. błędnie wystawiony weksle
    może być wręcz nieważny albo nie będzie umożliwiał zasądzenia roszczenia,
    skutkiem czego sąd _oddali_ powództwo.

    Rozpoznanie sprawy w postępowaniu nakazowym powoduje ponadto, że mamy do
    czynienia z powagą rzeczy osądzonej, a więc - upraszczając - o to samo
    roszczenia między tymi samymi stronami nie będzie można toczyć sporu. Co
    więcej - w postępowaniu nakazowym jest możliwość wdania się w spór, w którym
    można podnosić - jeśli powodem jest remitent - także zarzuty wynikające ze
    stosunku prawnego, na podstawie którego został weksel wystawiony.

    W postępowaniu klauzulowym nie dość, że nie ma czegoś takiego jak powaga
    rzeczy osądzonej, to jeszcze nie występuje przecinik wnioskodawcy, a więc
    dłużnik najczęściej dowiaduje się o sprawie, gdy komornik przysyła mu
    zawiadomienie o wszczęciu egzekucji albo zajęcie.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko