  • Data: 2004-06-21 10:13:01
    Temat: Re: cwaniactwo banku !!!!
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "hania" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:30e8.0000001e.40d68c87@newsgate.onet.pl...
    > czy jeśli sąd nada klauzulę wykonalności tutułowi bankowemu
    > to taki tytuł egzekucyjny nie przedwania się po 10 latach ????

    Nie.

    > trudno mi w to uwierzyć, choć oczywiście argumenty które wskazałeś powyżej
    > jednoznacznie za tym przemawiają ???

    Klauzula wykonalności nie ma tutaj nic do rzeczy. Przepis art. 125 Kc
    jednoznacznie wskazuje, że przedawnienie 10 letnie liczone jest od chwili
    uprawomocnienia się orzeczenia sądowego stwierdzającego roszczenie, a nie od
    nadania klauzuli.

    > Czy komornik "rozróżnia" klauzule wykonalności - w rozróżnieniu co było
    > podstawą jej nadania (np. bte - 3 lata) w takim razie nakaz zapłaty z
    klauzulą
    > powinien też przedwaniać sie po 3 latach, gdyz jest badane przez sąd
    formalnie
    > a nie materialnie (gdy druga strona nie złoży sprzeciwu lub zarzutów)
    !!!!!

    Zdecydowanie materialne. Jeśli sąd uzna, że żądanie pozwu nie jest
    wiarygodne, to zawsze może sprawę przekazać do postępowania zwykłego i
    wyznaczyć rozprawę, a jeśli uznaje za wiarygodne i wydaje nakaz zapłaty, to
    oznacza, że osądził sprawę merytorycznie.

    Poza tym komornik nie ma problemu z rozróżnianiem ani klauzul, ani tytułów
    egzekucyjnych, bo to nie jego działka. Jeśli wierzyciel wnosi o prowadzenie
    egzekucji, to komornik ma to robić, a jeśli dłużnik uważa, że egzekucja jest
    niezasadna, to powinien wnieść powództwo opozycyjne.

    > Obawiam sie że jeśli jest juz klauzula wykonalności to wszystko ląduje w
    > jednym worku - pod nazwą "roszczenie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem
    > sądowym" (przedwań. 10 lat nie 3)

    W jednym worku tak, ale co do przedawnienia, to tak jak pisałem - to nie
    komornik jest od oceniania czy sprawa jest czy nie jest przedawniona.

    Masz rację - mylisz się :))

    --
    Pozdrawiam,
    Washko