    From: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: $$$, czy Franek - co byście brali?
    Date: Tue, 8 Apr 2008 20:31:51 +0100

    "Poldekk" <n...@g...pl> wrote in message
    news:ftgf8g$lnn$1@inews.gazeta.pl...
    > Będą zamieniać złotówki na dolary amerykańskie i/lub franki szwajcarskie?
    > Nie znam się, ale wydaje mi się, że jeżeli już, to raczej chyba na euro -
    > ?

    To jest kompletnie bez znaczenia, co beda kupowac, istotne jest to, ze beda
    sprzedawac PLN. Nawet gdyby kupowali tylko EUR to relacje innych walut do
    EUR wyznacza kursy USD/PLN czy CHF/PLN.

    > Tego fragmentu nie rozumiem. Na razie polityka uderza ostro w
    > kredytobiorców złotowych, czyli takich jak ja obecnie. W lecie zeszłego
    > roku mój kredyt był oprocentowany na 5,3%, teraz już 7,2% i nadal rośnie..
    > Do tego wartość złotówki cały czas rośnie. Przez ostatnie pół roku jestem
    > w plecy ze 20 tysięcy złotych na tym, że miałem kredyt w złotówkach, a nie
    > np. we franku, czy też dolarze USA.

    To juz przeszlosc, nie mysl o tym co bylo, ale co moze byc. To tak jakbyc
    ogladal reklame funduszy inwest. pokazujacych jakie zyski mialy w
    przeszlosci. Watpie, zeby spowolnienie gospodarki swiatowej nie odbilo sie
    na Polsce, teraz zyjemy w globalnej wiosce. Wartosc PLN rosnie bo plynie do
    nas kapital sekulacyjny, zeby zarobic wiecej niz na zachodzie, bo inne banki
    albo zastopowaly podwyzki lub obnizaja jak w USA. Oplacalnosc eksportu
    drastycznie pogarsza sie, coraz gorszy jest bilans obrotow biezacych, a
    Polska nie nazywa sie USA i nie mozna miec nadziei, ze my tak samo jak
    Ameryka bedziemy ciagle zyc na kredyt jako cale panstwo.
    Biorac kredyt w walucie wystawiasz sie na ryzyko walutowe. banki przerzucaja
    cale ryzyko na ciebie. Oczywiscie, mozna sie zabezpieczyc przed takim
    ryzykiem, ale watpie, zeby wiekszosc kredytobiorcow tak robila. Sa ludzie,
    ktorzy znaja sie na zabezpieczaniu i doradzaja przedsiebiorcom jakie
    instrumenty pochodne kupowac, wymyslaja odpowiednie strategie (opcje
    walutowe itp), ja sie na tym nie znam, ale mozesz sporo poczytac w
    internecie na ten temat. np.
    http://alphafs.com.pl/raporty/AFS-Weekly-Technical-R
    eview-2008-04-05.pdf