eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy komornik moze zablokować wszystkie srodki na rachunku bankowymRe: czy komornik moze zablokować wszystkie srodki na rachunku bankowym
  • Data: 2008-08-08 23:01:03
    Temat: Re: czy komornik moze zablokować wszystkie srodki na rachunku bankowym
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2008-08-09 00:15, MK stwierdził, że:

    > Raczki bola i ciezko poszukac w Internecie?

    Mniej więcej takiej odpowiedzi się spodziewałem.

    > A moze Google padlo?

    SOA#1

    > Hint: kodeks postepowania cywilnego

    Jest jeszcze prawo bankowe, które określa wysokość kwoty wolnej od
    zajęcia i nie wspomina nic na temat zgody komornika na jej wypłatę.
    W/g pewnej interpretacji, którą znalazłem w Lexie:

    "Zajęcie rachunku bankowego nie dotyczy środków pieniężnych wyłączonych
    od egzekucji przez przepisy prawa. Wśród rozlicznych ograniczeń
    egzekucji wprowadzonych zarówno przez kodeks postępowania cywilnego, jak
    i inne ustawy28, szczególne znaczenie z punktu widzenia banku mają
    zwolnienie spod egzekucji określone w art. 56 pr. bank. oraz uchylenie
    zakazu wypłat z zajętego rachunku z art. 890 § 2 k.p.c.
    Zgodnie z art. 56 pr. bank. środki pieniężne na rachunkach
    oszczędnościowych jednej osoby są wolne od zajęcia do wysokości
    trzykrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
    przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku, ogłoszonego przez Prezesa
    GUS za okres bezpośrednio poprzedzający dzień wystawienia tytułu
    wykonawczego.
    Bank ma wówczas obowiązek obliczenia kwoty wolnej od zajęcia i
    wykonywania dyspozycji posiadacza rachunku w ramach tej kwoty, chyba że
    zajęcie zostało dokonane w celu zaspokojenia wierzytelności o
    dostarczenie środków utrzymania."

    W każdym razie nie spotkałem się z sytuacją, w której przed
    zrealizowaniem wypłaty kwoty zawierającej się w wolnej od zajęcia z
    rachunku objętego tytułem egzekucyjnym, pracownik musiałby uzyskać zgodę
    komornika na jej wykonanie.

    --
    Marcin Nowakowski
    MCR@IRC, ICQ UIN: 53375070, GG: 1824096, GSM: +48 722 099970,