eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy komornik moze zablokować wszystkie srodki na rachunku bankowymRe: czy komornik moze zablokować wszystkie srodki na rachunku bankowym
  • Data: 2008-08-09 09:08:21
    Temat: Re: czy komornik moze zablokować wszystkie srodki na rachunku bankowym
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> wrote in message
    news:g7ij7k$v19$2@news.dialog.net.pl...

    > Mniej więcej takiej odpowiedzi się spodziewałem.

    Ciesze sie, ze spelnilem oczekiwania :). Mogles pytania w takiej formie nie
    zadawac :).

    > Jest jeszcze prawo bankowe, które określa wysokość kwoty wolnej od zajęcia
    > i nie wspomina nic na temat zgody komornika na jej wypłatę.
    > W/g pewnej interpretacji, którą znalazłem w Lexie:

    To jest jedna z interpretacji, a diabel jak zwykle tkwi w szczegolach.
    Ustawa mowi, ze zajeciu nie podlega okreslona kwota niezaleznie od liczby
    posiadanych rachunkow. Pelna informacje o ich liczbie i posiadanych srodkach
    moze uzyskac komornik w wyniku czynnosci zwiazanych z postepowaniem
    egzekucyjnym. Dlatego najlatwiej dojsc z nim do porozumienia. Mozesz tez isc
    do Sadu, ujawnic wszystkie swoje rachunki i na ten podstawie Sad moze wydac
    postanowienie o wyplacie kwoty zwolnionej spod egzekucji.
    A dlaczego banki nie chca wyplacac zadnych srodkow z zajetych kont (mam tu
    na mysli przypadek gdy kwota dochodzona w wyniku egzekucji jest wyzsza od
    salda rachunku/rachunkow w jednym banku)?

    Art. 892. § 1. Bank, który naruszył przepisy dotyczące obowiązków banku w
    zakresie egzekucji z rachunków bankowych, w tym rachunków bankowych
    obejmujących wkład oszczędnościowy, odpowiada za wyrządzoną przez to
    wierzycielowi szkodę.

    § 2. Przepisy art. 886 stosuje się odpowiednio do pracowników banku winnych
    niezgodnego z prawem dokonania wypłaty z zajętego rachunku bankowego, w tym
    rachunku bankowego obejmującego wkład oszczędnościowy.

    Jesli okazaloby sie, ze 2 rozne banki wyplacily, czy oddaly do dyspozycji
    wierzyciela kwote zwolniona spod egzekucji. Jeden z nich moglby poniesc
    konsekwencje wynikajace z artykulu zacytowanego powyzej.

    Zapis w prawie bankowym jest ogolny i nie okresla ani czasu, ani trybu
    oddania do dyspozycji kwoty nie podlegajacej zajeciu.

    MK