eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy takim cudem można zapłacić w hipermarkecie albo w internecie? › Re: czy takim cudem można zapłacić w hipermarkecie albo w internecie?
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <on5mtc$ohb$1@dont-email.me> <59975dac$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <5997dc72$0$15205$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <d...@g...com>
    <3...@g...com>
    <1...@g...com>
    <f...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <c...@g...com>
    Subject: Re: czy takim cudem można zapłacić w hipermarkecie albo w internecie?
    Date: Thu, 24 Aug 2017 10:29:09 +0200

    dyskusyjnych:cb850f07-0cdf-4e00-b4da-d16f102c5c58@go
    oglegroups.com...
    W dniu wtorek, 22 sierpnia 2017 19:44:56 UTC+2 użytkownik Krzysztof
    Halasa napisał:

    >W cywilizowanych, a nie "ztechnicyzowanych" (czyli czynności mózgu
    >zastępuje procesor) krajach wystarczy pokazać KK, spiszą sobie numer
    >i gotowe.
    >W PL masz problem, nawet jak masz kartę wypukłą, z hologramem czy
    >nawet platynową - jak nie działa terminal to koniec.

    Czy na swiecie tak chetnie ... oni na swiecie ponoc miliardy $ traca.

    >Anty-różnicę - że w PL nie ma różnicy między KK a KD i nawet szkoda
    >ponosić te nieco wyższe koszty produkcji kart wypukłych.
    >A mimo to debetówki w PL od jakiegoś czasu opuszczają strefę
    >"electron" i stają się podobne do KK

    Przetrwala w ogole jakas Visa Electron w Polsce ?
    Chyba nie ... po cichu Electron skasowali.

    Z drugiej strony to i z tych KD mozna pobrac pieniadze off-line, tylko
    chyba sklepom sie nie chce uzerac z klientami, terminal, akceptacja i

    >Z drugiej strony, gdyby się uprzeć, to rachunek KK też może mieć
    >saldo "debit" (czyli dodatnie), gdy kartę się nadpłaci - choć wg
    >regulaminów większości banków jest to >sytuacja wyjątkowa i
    >natychmiast należy podjąć działania mające na celu jej zakończenie
    >(głównie dlatego, że przy przyjmowanie depozytów prawo nakłada na
    >bank >dodatkowe obowiązki informacyjne, a przy zakładaniu samej KK w
    >danym banku te dokumenty nie są "okazywane").

    Mowisz ? Probowal ktos nadplacic Citi ?

    >Zaś gdy zaczęły się upowszechniać terminale, w rozsądnych krajach
    >pojawiły się lokalne organizacje umożliwiające wyłącznie płatności
    >online - ale za to dużo tańsze dla akceptanta. Niemiecki EC
    >(electronic cash - nie mylić z eurocard), francuski card bleue (już
    >nie ma, zjadła go visa), brytyjski laser, kanadyjski interac, oraz
    >kilka systemów USAńskich - to przykłady. I to są prawdziwe debetówki.

    Niemiecki EC to chyba sprzeciw przeciw wysokim prowizjom Visy.
    Sklepikarze nie chcieli akceptowac tych ~3%, to sobie wymyslili wlasne
    karty (a czy one nie wywodza sie z EuroCheque ?)

    Od jakis 2 lat Visa i MC musialy zbastowac tak wysokie prowizje i sie
    niemieckie sklepy przeprosily ... choc jeszcze nie do konca.

    >Visa i MC również poczuły, że na online mogą zarobić, stąd powstanie
    >visa electron (mBąk kiedyś miał nawet kartę kredytową tego typu !) i
    >maestro.

    Nie bardzo rozumiem - przeciez i tak zarabialy.
    Przy czym elektronizacja byla wczesniej, lacznosc on-line tez, wiec
    wychodzi na to, ze to specyficzny rodzaj klientow, ktorym strach dac
    kredytowke do reki, tak jak wczesniej bali sie dac czeki.

    >Ale tam, gdzie był system lokalny, to się nie przyjęło - a przyjęło
    >się tylko w zacofanych krajach typu PL (epizodowy polcard został
    >zjedzony).
    >Rezultat - wyższe koszty dla akceptantów->konsumentów.

    Czy takie wyzsze ... w zasadzie kojarze jeden sklep, gdzie te wyzszosc
    okazywano, teraz jest drugi.
    Co ciekawe - stacje paliwowe sie na karty rzucily, a przeciez to
    produkt niskomarzowy ... przynajmniej tak sie wydaje.
    Mialy specjalnie obnizona prowizje, czy marza ze sklepu zalatwiala
    sprawe ?

    >No nie, tak to nie jest. Ale wszyscy mają karty visa czy mc, które są
    >nie tylko do bankomatu, ale i do płacenia w terminalach - a bardzo
    >często również CNP, zaś większość >używa ich jedynie do bankomatu. A
    >muszą mieć "lepszą" kartę, choć jej wcale nie potrzebują, bo
    >"gorszych" - poza wbk - nie ma.
    >Tak że z bankomatu wypłacają jednak "debetówkami", ale dalej są to
    >visa i mc - i duopol ma z tego prowizję.

    Ma, czy jakos tak sie dogadal, ze nie ma/znikoma ma ?
    W szczegolnosci za wyplate w bankomatach wlasnych banku ... visa cos o
    tym wie, czy ta informacja nie musi banku opuszczac ?

    Karta bankomatowa pewnie bedzie dzialala tylko w we wlasnych
    bankomatach - ale akurat BZ ma ich dosc duzo.

    >Zaś liczby wyglądają tak - wg raportu NBP za Q1 2017:
    >- niby 855mln (z tego 551mln pikaczowych - super :) transakcji
    >bezgotówkowych i "tylko" 172mln gotówkowych,

    Niezle.
    Czyli wymog "5 transakcji miesiecznie" karta to nie jest taki
    wymagajacy.
    Na szczescie bilety tramwajowe sa po 3zl :-)

    >- ale suma bezgotówkowych 57,3mld (w tym 24,5mld pikaczowych -
    >ciekawe, że ludzie większe sumy płacą czipami, to jakiś przesąd?)

    A moze pikacz to tylko bez PIN ?

    Ewentualnie jak u mnie - jedna karta wymaga 5 transakcji - wiec male
    kwoty place nia.
    Druga ma limit kwotowy ... i nie jest zblizeniowa :-)

    Ale rynek mamy stabilny, a teraz chyba prawie wszystkie karty sa
    zblizeniowe.

    >, a gotówkowych 86,8mld.

    To znow nie tak "wielokrotnie".

    >Powiedzmy, że połowa tej sumy wypłacanej z bankomatów wydawana jest w
    >miejscach, gdzie nie można płacić kartami - ale pewnie też połowa
    >wydawana jest w miejscach z terminalami - także karta do płacenia
    >jest używana jak bankomatowa.

    Jest Polska A i Polska B - i nie mam tu na mysli dochodu, tylko np
    miasto/wies/miasteczko.
    O ile we Wroclawiu to praktycznie wszedzie moge placic karta, to na
    prowincji nie jest to takie oczywiste.

    J.