    From: "Ralff" <r...@o...wytnij.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy u nas kiedys tak bedzie?:)
    Date: Wed, 26 Jan 2005 01:06:22 GMT

    > Nie wszedzie, nawet tak duze sklepy jak siec supermarketow Aldi przyjmuja
    > wylacznie Delte i Switch, i od jakiegos czasu Maestro (bo Switch jest
    > likwidowany i zamiast wydaja Maestro).

    nie bywam w aldi ani w lidlu. sa to sklepy ktore na wszystkim robia
    oszczednosci takze na regalach polkach i obsludze klienta
    bywam natomiast somerfield w sanisbury's, asda, morissons, tesco... niektore
    z tych marketow takze wydaja karty kredytowe VISA
    i nie nazwalbym aldi supermarketem... :)

    > W niektorych miejscach nie przyjmuja kart kredytowych (w UK jest napisane
    > na karcie wielkimi literami czy jest kredytowa czy debetowa, ale nawet
    > gdyby nie bylo to POSy i tak chyba nie przyjma),

    tylko na electronie mam napisane 'debit card', nic nie ma na kredytowkach

    do takich miejsc zalicza
    > sie np. w/w Aldi i Poczta Krolewska (Royal Mail), na poczcie mozna
    > zaplacic tylko ichnimi kartami debetowymi (switch lub solo, zagraniczne
    > debetowe raczej nie przechodza, w kazdym badz razie nie VE, nie wiem jak
    > by bylo z Maestro, biorac pod uwage w/w wymiane Switcha)

    na kazdej poczcie ktorej bylem w bristolu mozna bylo zaplacic kredytowka lub
    electronem a z debetowej mozesz miec takze cashback

    , fakt ze mozna
> [...]
    > potencjalnych zlodziei chroni fakt, ze Anglia to panstwo powszechnej
    > inwigilacji, kamery sa wszedzie, nawet w autobusach w niektorych miastach,
    > dla europejczykow z krajow postkomunistycznych to sie raczej zle kojarzy,
    > z panstwem policyjnym w zlego tego slowa znaczeniu, ale i niektorzy Angole
    > tez na to narzekaja, zero prywatnosci.
    >
    > Zdarzaja sie jednak wciaz czasem (i to w duzych miastach) male sklepy, ze
    > zadnych kart nie przyjmuja, ale to raczej wyjatki.

    > Sporo sklepow ma ograniczenie, ze karta to dopiero od 5 GBP, ale fakt ze w
    > supermarketach mozna kupic za dowolna kwote.

    hmmm owszem spotkalem sie ale byly to raczej "newsagent" czyli raczej kioski
    niz sklepy...

    > Teoretycznie mozna bylo i wczesniej, ale wszyscy woleli podpis, nowoscia
    > teraz jest to, ze w niektorych miejscach (poczta) na podpis w ogole juz
    > sie nie da zaplacic.

    o to chodzi- pin jest bezpieczniejszy

    > To zle patrzyles na ekspedienta - w niektorych innych krajach Europy sie
    > nie przypatruja, ale w UK jak najbardziej rzucaja okiem, rzadko sie
    > zdarza, zeby w ogole nie porownywali.

    Hmmm chyba mieszkasz w jakims miejscu gdzie jest duzo... hmmm....
    rodakow? :))))))
    zwroc uwage ze nikt nie przyklada uwagi do podpisu, chyba ze bierzesz
    cashback.

    > Chipowe karty sa w niektorych Angielskich bankach wydawane juz od ladnych
    > kilku lat - niektore zdaje sie zdazyly wydac takie jeszcze pod koniec
    > ubieglego wieku (w Polsce oczywiscie tez juz teraz takie sa (choc malo)).

    nie mowie ze nie.

    POzdr