    From: Szymon <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: depozyt ponad inflację?
    Date: Mon, 5 Aug 2019 23:11:24 +0200
    <5d427335$0$527$65785112@news.neostrada.pl> <qi122c$6sh$2@gioia.aioe.org>
    <5d44e063$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <qi43e3$1crm$3@gioia.aioe.org>
    <5d45d6c9$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <qi4m43$205$1@gioia.aioe.org> <5d463a17$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <qi5ui7$1ed9$1@gioia.aioe.org>
    <5d46f381$0$514$65785112@news.neostrada.pl>
    <qi6tfc$1jve$1@gioia.aioe.org>
    <5d485b55$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <qi9rkk$kg5$1@gioia.aioe.org> <m...@p...waw.pl>

    > Poważnie? Nie żebym miał na ten temat jakieś szersze dane, ale według

    Portal RynekPierwotny.pl niedawno sprawdził zmiany metrażu nowych
    mieszkań deweloperskich przez ostatnie 20 lat. Wyniki tej ciekawej
    analizy wskazują, że po latach kredytowego boomu (2005-2008), lokale
    oferowane na rynku pierwotnym, zaczęły się systematycznie kurczyć.
    Dwunastoletni spadek z poszczególnych metropolii wynosi:
    - Warszawa - 11 proc.
    - Kraków - 5 proc.
    - Łódź - 28 proc.
    - Wrocław - 2 proc.
    - Poznań - 24 proc.
    - Gdańsk - 16 proc.

    > moich obserwacji jak ktoś miał w czasach PRL mieszkanie 60 m2, to było
    > ono spore. Dużo było także mieszkań 50 m2, a nawet 40 m2 (nie mam na
    > myśli kawalerek, tylko mieszkań dla rodzin, min. 2 pokoje itd).

    Aż tak daleko nie sięgałem, bowiem rzeczywistość PRL drastycznie się
    różniła od współczesnej. No ale proszę:
    Według danych GUS-u w latach 80. średnia powierzchnia mieszkań oddanych
    do użytkowania wynosiła 60-70 mkw. W kolejnej dekadzie nastąpił szybki
    wzrost o ok. 20 mkw. - i choć w kolejnych latach ten wskaźnik dalej
    rósł, to dziś wróciliśmy do poziomu z lat 90. Przyczyną może być
    popularność tzw. mikroapartamentów, o głównie inwestycyjnym przeznaczeniu.
    2003 - szczyt, przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania 115,8 m2. Dla
    porównania w 1996 - 92,1. W 2016 - 94,5m2.

    > Teraz 40 m2 to jest kawalerka, 63 m2 to są dwa pokoje, a mieszkań prawie
    > 100 m2 jest 10% - w zwykłym, spółdzielczym budynku jakich wiele.

    Jeśli porównujesz do PRL to niewątpliwie na 1 osobę metraż jest obecnie
    zdecydowanie wyższy, aczkolwiek można mieć pewne wątpliwości co do
    prawdziwości tych danych.