    From: root <a...@j...com>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: fajna historia
    Date: Sun, 4 Dec 2011 18:50:56 +0100

    Dnia Sun, 04 Dec 2011 12:33:34 +0100, totus napisał(a):

    > PS
    > jak to działa widać wyraźnie. Kogo demonstracje na Zachodzie wskazują jako
    > odpowiedzialnych? Banki. Jakie jest największe zło tego świata. Derywaty,
    > które wymyśliły banki. Kto jest odpowiedzialny za bałagan w Europie i USA?
    > Banki inwestycyjne. Banki biorą to na klatę. Co w zamian? Wynagrodzenie w
    > brzęczącej monecie. To na czym bankierom zależy. Każdy ma co chce. Król
    > władzę, a bankierzy pieniądze. Pozostali pracę, o co ciągle apelują. Wszyscy
    > są szczęśliwi i na swoim miejscu.

    Chciałby dodać, że jeśli masz zwykły kraj, taki jak Polska, to istnieje w
    nim wiele różnych firm. Działają w różnych gałęziach.
    Jeśli 10 średnich firm padnie w jednym miesiącu, to zaburzenie dla
    gospodarki jest stosunkowo niewielkie, a w każdym razie - lokalne (dotyczyć
    będzie jedej gałęzi albo jednego miasta).
    Padnięcie 10 banków może powoduje reakcję łańcuchową, która może dotknąć
    wszystkich. Było to widać w 2008r. i widać to nawet teraz.
    Taka jednak była bardzo liberalna doktryna Greenspana, który był pewien że
    bankierzy są zbyt przezorni żeby się własnoręcznie wpakować w bankrutctwo.
    Mylił się i sam się do tego publicznie przyznał.

    Banki w 2008 wymyśliły derywaty (CDO) które polegały na tworzenie pakietów
    z różnych kredytów. I tych spałacanych i tych wysokiego ryzyka. Wydawało
    się że jeśli masz paczkę, to sama dywersyfikacja zapewni bezpieczeństwo.
    Niestety źle policzono prawdopodobieństwo. Wgłębiałem się w to trochę i
    moim zdaniem liczyły to totalne bałwany - to znaczy goście po MBA, dla
    których największym wyzwaniem jest liczenie średniej. Pomylili się. Ot tak
    po prostu. Pomyłka ta drogo kosztowała cały świat.

    Banki są zbyt nieodpowiedzialne by pozwolić im samym rządzić. Albo mniej
    ordynarnie: zbyt wiele zależy od banków, by zdać się na ich instynkt
    amozachowawczy.

    Z podobnych powodów ktoś (król) musi nadzorować elektrownie jądrowe i linie
    lotnicze choiciaż nie zna się ani na elektrowniach ani na lotnictwie.