    From: Wwieslaw <u...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: geneza kar za opoznienia splaty kredytu?
    Date: Wed, 20 Aug 2008 23:11:08 +0200

    krzysztofsf wrote:
    > Czy system takich drakonskich kar dla sporadycznych opoznien jest w tej
    > chwili norma swiatowa?
    > Moze przyczyna jest komputeryzacja, umozliwiajaca blyskawiczna reakcje,
    > niemozliwa wczesniej przy recznej obsludze wszystkich procedur i
    > dokumentacji?
    >
    > Co o tym myslicie? Jakies przemyslenia, wnioski, fakty z innych krajow
    > dla porownania?

    Przyklad z czasow mojego pobytu w USA.
    Zalozylem konto w Susquehanna Bank (bo byli blisko, mieli dobra
    reputacje i jakas promocje).

    Prowadzenie rachunku - gratis. Wypukla karta debetowa - gratis. Dostep
    elektroniczny - gratis. Dla mnie bomba.

    Zanim zaznajomilem sie z offlajnowoscia amerykanskich systemow bankowych
    (transakcje autoryzowane w terminalu potrafily byc zaksiegowane po
    tygodniu), wdepnalem w overdraft. -2USD (dwa dolary amerykanskie na
    minusie) poskutkowalo oplata karna w wysokosci 40USD :) Probowalem
    reklamowac, ale bank byl nieugiety - niedozwolony debet - patrz TOiP.

    Pozniej w rozmowach z "rdzennymi" mieszkancami na temat zapoznienia
    amerykanskiej bankowosci w porownaniu z polska :) dowiedzialem sie, ze
    to dosc typowe. Standardowe uslugi tanio lub gratis, ale wszelkie
    potkniecia klienta sa drogo wycenione - w ten sposob bank sobie
    rekompensuje darmowosc rachunkow biezacych, oszczednosciowych i kart do
    nich. Proba statystyczna niewielka, wiec ta opinia moze nie byc
    miarodajna, ale brzmi IMO dosc sensownie.

    Wieslaw