    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: ile zarabia bank na transakcji kartą?
    Date: Sat, 15 Oct 2011 17:19:30 +0200

    "Maseł" e...@m...cs.put.poznan
    .pl

    > Ostatnio mam niezly ubaw - kupuje sporo materialow budowlanych
    > i wykonczeniowych. Okazuje sie, ze dla wielu osob wyznacznikiem
    > tego, czy cena jest zla, czy dobra jest "wysokosc rabatu". W wielu
    > miejscach patrzą na mnie dosc dziwnie, jak pytam o to, jaka bedzie
    > cena koncowa... Najczestsza odpowiedz brzmi mniej wiecej tak: W sumie
    > to nie istotne, wazne, za jak sie Pan zdecyduje, to dostanie Pan 30%
    > rabatu (od nieznanej i sztucznie zawyzonej ceny wyjsciowej)... :-)

    Jak ja kupuję mleko, nie interesuję się rabatami. Mleko podrożało
    (z ceny 1.82 do 1.90) i widzę to wyraźnie. Żadne rabaty czy etalony
    lub ekupony mnie nie biorą. Nawet nie chcę mleka UCHATEGO (ludzie
    mówią, że mleko UHaTe jest złe) z etalonem (cena za litr 2.79 minus
    etalon o wartości 1 zł) bo... Znam ceny. :) [znam i ceny, i wiem
    o tym, które mleko warto kupować -- to dojone tam, gdzie łatwiej
    spotkać konia lub krowę, niż samochód]

    Gdy sklep chce pozbyć się czegoś, chętnie podwyższa cenę i dodaje
    napisy PROMOCJA, OKAZAJA, OBNIŻKA CENY a czasami nawet dodaje, że
    to cena z 30% opustem zwanym niesłusznie upustem...

    Bywały nawet kontrole, których celem było sprawdzanie autentyczności
    owej okazyjności czy owego promowania. Okazało się wówczas, że masa
    towarów nie tylko nie ma zmniejszonej ceny, ale nawet ma zwiększoną,
    gdy tymczasem są ozdobione krzykliwymi napisami typu -30%, -50% czy
    temu podobnymi.

    Ogólnie rzecz ujmując -- wielu ludzi nie zna cen towarów czy kursu walut. :)

    Ale co wówczas, gdy człowiek rezygnuje z plecaka (o którym marzył
    z uwagi na sposób noszenia -- jedna szelka zapinana od przodu na
    rzepy) tylko dlatego, że właśnie nie ma pieniędzy na zakup tego
    upragnionego plecaka? Cena plecaka? No... Trochę drogo... 199 groszy. :)
    Pojemność? 7 kartonów mleka można zmieścić bez trudu, ale ja tylu naraz
    nie udźwignę. :) Liczba kieszeni? W rachunkach jestem słaby, więc mogę
    chybić -- chyba 5 (może 6 -- człowiek liczy, i liczy...) kieszeni
    zapinanych na zamki błyskawiczne i jedna kieszonka zapinana na rzepy...
    Plecy plecaka usztywniane czymś miękkim... Sama góra plecaka ma coś
    w rodzaju namiotowego tropiku, biorącego na siebie opady...

    -=-

    Co wtedy, gdy za 1.89 jest śliczna (aż krzyczy -- kup mnie! zobacz,
    jaka jestem ładna i poręczna!!!) zmiotka z szufelką (jedno z drugim
    zatrzaskuje się, wisząc razem na stosownym haku) a obok niej wisi
    zmiotka za 3 złote z groszami -- i klient na moich oczach odrzuca
    ślicznotkę na rzecz prawdziwej zmiatki pod pretekstem taki iż ta
    ślicznotka jest rzekomo za mała? Na oko jest mniejsza, ale czy na
    pewno 500 to mnie niż 505? :) Ja mam dwie takie ślicznotki i cieszę
    się. :) Zawsze jedna może gdzieś zawieruszyć się i na jej szukanie
    można zmarnować sporo cennego czasu. :) Po zamiataniu zmiotkę myję,
    zatem jakiś czas jest mokra i nieprzydatna do użycia. :)

    -=-

    IMO ludzie kupując, kierują się nie ceną, nie użytecznością, nie
    rozsądkiem, ale wytycznymi, których ja pojąć nijak nie potrafię. :)

    [i zapewne dlatego ja mam szmal na plusie mimo znikomych przychodów,
    podczas gdy masa ludzi narzekając na drożyznę ma długi (cudzy w pochwie
    lub swój własny w swoich majtkach) zamiast krótkiego, ale w portfelu
    ma pustki... BTW -- mój nie jest wcale krótki, cienki czy wiotki...
    IMO ma i rozmiary dobre, i twardość dobrą...]

    -=-

    Wracając do budowlańców. Kiedyś człowiek zaproponował mi, że da mi dowolny
    rabat :) na basen przez niego sprzedawany. (w domyśle -- od stosownej ceny)
    Poprosiłem zatem o rabat wysoki na 100%. :) Słowo się rzekło, sprzedawca
    poczuł się jak złapany w pułapkę i zauważył, że jednak jest mi coś (basen
    za freeko) dłużny... Oczywiście odstąpiłem od zamiaru zakupu (gdzie ja bym
    basen postawił, skoro nie mam działki/ziemi??) ale najwyraźniej **uczciwi**
    ludzie też mają dość tych rabatów, opustów zwanych upustami, okazji itd....

    Między innymi dlatego kupiłem Volvo (zamiast Volkswagena, Forda itd.)
    że podano mi tam prostą cenę. Inna sprawa, że później od tej ceny
    dano mi rabat -- według wielu za niski. :) Później dawano jeszcze
    większe rabaty. Teraz wielu sprzedawców ma salo_nowe samochody
    wyprodukowane w 2010 roku. :) IMO może nadejść spodziewana
    obniżka cen samochodów salo_nowych. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'