eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiwypowiedzenie umowy w inteligoRe: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
  • Message-ID: <a...@T...Waszczynski>
    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    References: <a3ebbi$c5r$1@news.onet.pl> <3...@n...ipartners.pl>
    <a3hja8$58k$4@news.onet.pl> <a...@T...Waszczynski>
    <a3khg3$e0l$10@news.onet.pl>
    Subject: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
    Date: Mon, 4 Feb 2002 20:25:34 +0100
    Lines: 230
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Organization: Slask Wroclaw
    X-SigInfo: Generated by Sygnaturkowiec v. 0.1.2.9
    NNTP-Posting-Host: pj13.wroclaw.sdi.tpnet.pl
    X-Original-NNTP-Posting-Host: pj13.wroclaw.sdi.tpnet.pl
    X-Trace: news.vogel.pl 1012928474 pj13.wroclaw.sdi.tpnet.pl (5 Feb 2002 18:01:14
    +0100)
    X-Complaints-To: U...@n...vogel.pl
    Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.
    pl!news.vogel.pl!nnrp
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:160729
    [ ukryj nagłówki ]

    "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>
    > Czyli ostatecznie - TEORETYCZNIE bank może wprowadzić nowy regulamin od
    > zaraz, wysłać informacje do kleintów odpowiednią drogą, od zarazu stosować
    > nowy regulamin, ale jeżeli ktoś wyśle w ciągu 28 dni wypowiedzenie - musi
    > wszystko "poodkręcać"? Wystarczy proste TAK. Jeżeli nie, to proszę o
    > wyjaśnienie. :)

    Jak dla mnie TAK ;) Oczywiście pod warunkiem, że to poodkręca
    automatycznie i nie bedzie trzeba pisać żadnych reklamacji.

    > Ale zanim bank się dowie o tym, że nie chcemy zaakceptować zmian, jakich
    > regulacji będzie używać? Nowych.
    > Potem musi "poodkręcać"... Troszkę mnie to dziwi - jak to zrobi?

    To już problem banku - pewnie ręcznie.

    > > > I jeszcze - czy bank może wprowadzić zmiany regulaminu z dnia na dzień?
    > > > Według mnie może, bo nigdzie nie jest napisane, z jakim wyprzedzeniem
    > mają
    > > > być podawane informacje o zmianach. Jednak w każdym wypadku przsługuje
    > > > klientowi 14 dni na odrzucenie zmian. Tak więc bank wprowadza zmianę do
    > > > regulaminu z dnia na dzień, informując o tym klientów. Według banku,
    > > > obowiązuje już nowy regulamin. Część klientów nie wypowie umowy - ich
    > nowy
    > > > regulamin będzie obowiązywać od początku jego wprowadzenia.
    > > > Ale część może nie uznać zmian i wypowiedzieć umowę po powiedzmy 10
    > dniach.
    > > > A co do tego czasu?
    > > > Który regulamin będzie formalnie wiążący?
    > >
    > > Zawsze stary, dopóki nie minie termin do wypowiedzenia umowy.
    > Ejże! Nawet klientów, którzy nie zamierzają wypowiedzieć umowy?

    No pewnie, że nie. Tych obowiązuje nowy od dnia wprowadzenia i już.

    > > Nie, ponieważ obowiązującym w tym przypadku jest art. 54 ust. 3 ustawy
    > > Prawo Bankowe, który stanowi, że:
    > > "w umowie rachunku bankowego określa się ponadto wysokość prowizji i
    > > opłat za czynności
    > > związane z prowadzeniem rachunku i warunki ich zmiany".
    > > Tak więc TOiP i warunki jej zmiany, to integralna część umowy i
    > > wprowadzenie do niej zmian skutkuje takimi samymi terminami do
    > > wypowiedzenia jak zmiana innych części regulaminu.
    > Nie podoba mi się to. W takim wypadku dlaczego inteligo w punktach mówiących
    > o zmianie oprocentowania, a także opłat i prowizji, wyraźnie i specjalnie
    > nie podało tych terminów?
    > Niedouczeni? Wątpię...

    A po co mieliby? Ignorantia iuris nocet i oni na tym zyskują. Jak dla
    mnie jest perfidna chęć wyciągnięcia jakiejś śmiesznej kasy. Gdyby
    napisali o terminach wypowiedzenia, to każdy mógłbyby się zorientował,
    że
    może z takiego powodu wypowiedzieć. A powiedz - ile osób może znać ów
    artykuł prawa bankowego?

    > Drugie. Jeśli prawdą jest to, co piszesz, to uważam, że skoro zmian TOiP i
    > oprocentowania tyczą się terminy wypowiedzenia, takie jak przy zmianie
    > regulaminu, to IDENTYCZNIE powinno być ze sposobem zakomunikowania o tym
    > klientowi - bo warunkiem zmian "ogólnych warunków" [wiem, masło maślane :)]
    > jest przesłanie zawiadomienia według określonych procedur i w określonym
    > terminie.
    > Jednak przy zmianie oprocentowania i TOiP informowanie klienta poprzez
    > bezpośrednią korespondencję NIE JEST WYMAGANE [a co za tym idzie nie ma
    > tutaj analogii w stosunku do zmiany regulaminu]!
    > Dlaczego przy zmianie TOiP i oprocentowania ma obowiązywać termin, jak przy
    > zmianie regulaminu, ale nie obowiązuje sposób zakomunikowania klientowi o
    > tych zmianach?

    Ależ obowiązuje. Inna sprawa, że banki się nie stosują, choć
    oczywiście nie wiem czy wszystkie. Pewnie trochę im zajmie
    przestawienie się na nowe, a tracić na tym będą niezorientowani
    klienci.


    > Trzecie - w "Ogólnych warunkach", w par. 66 jest mowa o zmianie samych
    > Ogólnych Warunków, a nie Umowy, co jest czym innym.
    > Czwarte - moje spostrzeżenie.
    > Przepis, którym się posiłkujesz, jest dla mnie zrozumiały, ale troszkę
    > inaczej:
    > Otóż: bank w umowie określa opłaty i prowizje, a także sposób ich zmiany.
    > Jeżeli zmiana opłat i prowizji byłaby zmianą umowy, to po co w takim wypadku
    > dodane
    > wyrażenie "oraz sposób ich zmiany"?
    > Mnie sugeruje to, że można je zmienić, a niekoniecznie zmieniać przy tym
    > umowę.
    > Jeżeli piszesz, że każda zmiana TOiP pociąga za sobą zmianę umowy, po co
    > specjalnie określać "sposób ich zmiany", skoro jest to zwykła zmiana umowy?
    > Ja wnioskuję, że sposób zmiany TOiP i oprocentowania może być na innych
    > zasadach, niż zmiana umowy.

    Ustawa daje możliwość ustalenia innego sposobu zmiany TOiP niż
    "Ogólnych warunków". Jeśli ten inny sposób nie jest określony, to imo
    należy stosować taki sam jak do "Ogólnych warunków".


    > > E tam. Zmiany z dnia na dzień spowodowałyby jeszcze większa lawinę
    > > chętnych do zamykania kont, wściekłych na takie traktowanie i można by
    > > je potraktować jako działanie na szkodę firmy ;]
    > No tak, ale mówimy o teorii, nie uprzejmościach...
    > > > Ostatnia zmiana nastąpiła z dnia na dzień i była wiążąca [chodziło o
    > dodanie
    > > > pozycji "wpływ na rachunek poprzez system SWIFT"].
    > > > Podobnie jest z oprocentowaniem.
    > > > Tak więc wydaje mi się, że nowe cenniki i oprocentowanie są wiążące dla
    > > > wszystkich klientów
    > >
    > > Nie, gdyż są integralną częścią umowy czy się to Bankowi podoba czy
    > > nie.
    > Konkretny przykład. Bank wprowadza opłatę za wpływ na rachunek w
    > wysokości 1 PLN z dnia na dzień [tak, jak ze SWIFTem].
    > Mnie się to nie podoba i po 14 dniach wypowiadam umowę. Ale do końca okresu
    > wypowiedzenia dziennie mam na rachunku dwa wpływy. Czy bank skoryguje
    > pobrane opłaty? Obawiam się jednak, że nie...
    > Drugi - zmienia się oprocentowanie z 10% na 2%. Na rachunkach mam bardzo
    > dużo kasy. Dużo stracę. Wypowiadam umowę w ciągu 14 dni od zmiany. Czy bank
    > skoryguje odsetki?
    > > > Z drugiej jednak strony jest użyte sformułowanie mniej więcej "jeżeli
    > klient
    > > > nie akceptuje nowego oprocentowania/ TOiP może wypowiedzieć umowę".
    > Sugeruje
    > > > to, iż zmiany go nie dotyczą, bo "nie zaakceptował zmian"...
    > >
    > > Dokładnie tak. Może wypowiedzieć umowę w terminie 14 dni od wysłania
    > > informacji o zmianach.
    > Ale w tym szkopuł, że bank nie wysyła takich informacji.
    > Jedynie w przypadku zmiany regulaminu wymagane jest imiennie wysłane
    > zawiadomienie.
    > A na koniec najlepsze. Pogrzebałem w regulaminach.
    > Stary regulamin:
    > Par. 52.4:
    > "Zmiana oprocentowania rachunku przez Bank nie jest zmianą warunków Umowy i
    > jako taka nie wymaga zniany Umowy".
    > Par. 60.2:
    > "Zmiana wysokości stawek prowizji i opłat przez Bank nie stanowi zmiany
    > Umowy i nie wymaga jej wypowiedzenia".
    > Jeżeli to prawda, Twoje twierdzenia leżą w gruzach i błagalnie czekają na
    > ratunek! ;)))
    > A to nowy regulamin:
    > Par. 54.3:
    > "Zmiana oprocentowania środków na rachunku w ramach Konta Inteligo może być
    > dokonana przez Bank jednostronnie (...). Klient, który nie akceptuje nowej
    > wysokości oprocentowania, może dokonać wypowiedzenia umowy".
    > Par. 60.2:
    > "Zmiana wysokości opłat i prowizji może być dokonana przez Bank
    > jednostronnie. Klient, który nie akceptuje nowej wysokości stawek opłat i
    > prowizji, może dokonać wypowiedzenia umowy".
    > Hmmm... To już nie jest to samo... Czy te przepisy ze starego regulaminu nie
    > są już prawdą?
    > Ale w każdym razie podoba mi się ta dyskusja. Męcząca, ale konkretna. :)
    > Aha - nawet w piśmie, które rozsyła inteligo jest mowa, że można nie
    > zaakceptować nowego regulaminu. Nie ma mowy o cenniku...
    > --
    > Pozdrawiam serdecznie,
    > Wojciech Nawara
    > w...@p...onet.pl
    > 0501 950782


    --
    Pozdrawiam,
    Washko
    >>pacta sunt servanda<<

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1