-
Data: 2002-02-05 19:08:20
Temat: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
Od: "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com> napisał w wiadomości
news:a3mu1h.3vund79.1@Tomasz.Waszczynski...
> A po co mieliby? Ignorantia iuris nocet i oni na tym zyskują. Jak dla
> mnie jest perfidna chęć wyciągnięcia jakiejś śmiesznej kasy. Gdyby
> napisali o terminach wypowiedzenia, to każdy mógłbyby się zorientował,
> że
> może z takiego powodu wypowiedzieć. A powiedz - ile osób może znać ów
> artykuł prawa bankowego?
Ależ dodali, że można niezaakceptować i wypowiedzieć. Ale nie podali
terminów... Dziwne...
> Ależ obowiązuje. Inna sprawa, że banki się nie stosują, choć
Sekundę. Bank ma możliwość ustalenia sposobu zmiany opłat i prowizji. Czy
nie może więc ustalić, że nie informuje klienta o każdorazowyh zmianach,
jedynie aktualny cennik jest dostępny dla niego na www i telefonicznie?
Ja doskonale rozumiem Twoja argunemty, ale już się zakręciłem - skoro coś
jest zmianą umowy, to jak można określać inne możliwości zmiany tego, niż
poprostu jak zwykłą zmianę umowy?
Skoro zmiana TOiP i oprocentowania jest to zmiana umowy, a wyraźnie
regulamin mówi o innych procedurach zmiany tych rzeczy, to dlaczego mamy
stosować przepisy mówiące o zmianie regulaminu, a nie tylko o zmianie TOiP i
oprocentowania, skoro to są punkty mówiące o tej zmianie ["inny sposób
zmiany", który można określić - zgodnie z cytowanym prawem bankowym]...
Poddaję się... :(
> oczywiście nie wiem czy wszystkie. Pewnie trochę im zajmie
> przestawienie się na nowe, a tracić na tym będą niezorientowani
> klienci.
W sumie teraz poinformowali o zmianie TOiP. Ostatnio - dodając opłatę za
przychodzący SWIFT - nie.
> Ustawa daje możliwość ustalenia innego sposobu zmiany TOiP niż
> "Ogólnych warunków". Jeśli ten inny sposób nie jest określony, to imo
> należy stosować taki sam jak do "Ogólnych warunków".
Ale jest określony w regulaminie.
I nowym i starym. Bank zmienia TOiP lub oprocentwanie, a klient może się o
tym dowiedzieć dzwoniąc na 0800 lub na www.
Takie same procedury są przy zmianie TOiP, jak i oprocentowania. Bank nie
zaznaczył w tym regulaminie [czyli w "sposobie zmiany TOiP i
oprocentowania"], że będzie każdego imiennie informował...
Regulamin inteligo wyraźnie rozróznia "zmianę Ogólnych Warunków (...)" i
oprocentowania, a także TOiP.
W opisie procedury zmiany regulaminu dodaje o obowiązku imiennego
poinformowania każdego klienta.
W opsie procedury miany TOiP i oprocentowania - już nie...
> W paragrafie 54 pkt 3 "Ogólnych warunków" czytamy:
> "Zmiana oprocentowania rodków na rachunku Konta Inteligo może być
> dokonana przez Bank *_jednostronnie_*, w przypadku zajcia
> okolicznoci okrelonych w § 55 (*_ważne przyczyny*_). Klient, który
> nie akceptuje nowej wysokoci oprocentowania może dokonać
> wypowiedzenia Umowy."
> (podkrel. moje).
No właśnie - "może nie zaakceptować".
Sugeruje mi to, że ta zmiana go nie dotyczy...
Zresztą sam mi przyznałeś rację, że dobrze sugeruje, gdy napisałem o tym,
ale jako "może nie zaakceptować zmian w TOiP".
> Art. 385.1. KC stanowi w par. 1., że:
> "Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione
> indywidualnie nie wišżš go, jeżeli kształtujš jego prawa i obowišzki w
> sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażšco naruszajšc jego interesy
> (niedozwolone postanowienia umowne) [...]."
>
> W podanej przez Ciebie sytuacji nie można mówić o niedozwolonych
> postanowieniach umownych ani tym bardziej o naruszaniu dobrych
> obyczajów. Spójrzmy jednak na wyliczenie sytuacji okrelonych w art
> 385.3, w których zachodzi rażšce naruszenie interesów klienta i które
> pasujš do przykładu.
> Konkretnie na pkt. 4. i 10. art. 385.3 KC.
>
> W punkcie 4 mowa jest o tym, że interesy klienta rażšco narusza
> sytuacja, w której nie mógł się on zapoznać z postanowieniami przed
> zawarciem umowy. Ta sytuacja nie występuje, ponieważ klient powinien
> się zapoznać z cytowanym wyżej par. 54 "Ogólnych warunków".
... gdzie także nie ma mowy o tym, że bank będzie informował klineta
imiennie o zmianach TOiP w punktach opisujących procedurę zmiany TOiP...
> Punkt 10. natomiast uznaje za rażšce naruszenie interesów klienta
> sytuację, w której umowa uprawnia kontrahenta do jednostronnej zmiany
> warunków umowy *_bez ważnej przyczyny_*. Ta sytuacja również nie
> występuje, gdyż par. 54 jasno okrela, że tylko z ważnych przyczyn
> może być dokonana jednostronna zmiana oprocentowania, a także gdzie
> należy szukać okrelenia tych ważnych przyczyn.
Podobnie z TOiP - z powodu ważnych przyczyn bank robi to jednostronnie...
> Reasumujšc. Nie ma podstaw, by do zmiany oprocentowania zastosować
> art. 385.1 KC w zwišzku z czym zmiany te obowišzujš klienta od momentu
> wprowadzenia, co powoduje, że bank w żaden sposób nie jest zobowišzany
> do korygowania odsetek. Co więcej - nie może tego zrobić, bo działałby
> sprzecznie z umowš na własnš niekorzyć.
Hmmm...
Ale biorąc pod uwagę tylko regulamin - regulamin mówi DOKŁADNIE tak samo o
zmianie oprocentowania, jak i opłat i prowizji... Wnioskować można z tego,
że działa to tak samo...
Wiem, że KC także - a może przede wszystkim - obowiązuje. Ale klient czyta
sobie raczej tylko regulamin... I uważa, że nikt go nie oszukuje...
I ciągle trudno mi zrozumieć, że mam prawo niezaakceptować TOiP i nie będzie
ona wiążąca, a nie mam prawa niezaakceptować oprocentowania, mimo, że mam
prawo... Ech, skomplikowane. ;) Ile wewnętrznych sprzeczności mną targa. ;))
Jeszcze coś - czy na wypowiedzeniu z powodu niezaakceptowania zmian musi być
napisany powód? Regulamin określa tylko "wypowiedzenie", nie przymusza, że
trzeba pisać z jakiego powodu... Czy bank potraktuje zwykłe wypowiedzenie,
jako niezaakceptowanie zmian? Bo na formularzu chyba nie ma o tym mowy...
Jeszcze jedna sytuacja - ktoś wypowiada umowę, tydzień później bank
zmienia regulamin. Czy on go dotyczy? Podobnie z cennikiem. A ja chcę, żeby
mnie dotyczył...
I jeszcze - powiedzmy, że akceptuję regulamin, ale 16-go albo 12-go chcę
rozwiązać umowę... No i bank może potraktować to, jakbym nie zaakceptował
zmian... A dajmy na to zlkwidowali wtedy wszystkie opłaty i prowizje, a
okres wypowiedzenia wynosi pół roku...
--
Pozdrawiam serdecznie,
Wojciech Nawara
w...@p...onet.pl
0501 950782
Następne wpisy z tego wątku
- 06.02.02 02:06 Pawel Nogas
- 07.02.02 18:49 Tomasz Waszczynski
- 08.02.02 21:33 Wojciech Nawara
- 09.02.02 11:28 Jaroslaw Andrzejewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- zloto
- Velo częściowo ugiął się...
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-03 zloto
- 2024-09-23 Velo częściowo ugiął się...