eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiwypowiedzenie umowy w inteligoRe: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for
    -mail
    From: "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
    Date: Tue, 5 Feb 2002 20:08:20 +0100
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 141
    Sender: [04007801 mail.onet.pl]@pg251.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl
    Message-ID: <a3pal0$7nr$5@news.onet.pl>
    References: <a3ebbi$c5r$1@news.onet.pl> <3...@n...ipartners.pl>
    <a3hja8$58k$4@news.onet.pl> <a...@T...Waszczynski>
    <a3khg3$e0l$10@news.onet.pl> <a...@T...Waszczynski>
    NNTP-Posting-Host: pg251.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1012936160 7931 213.76.14.251 (5 Feb 2002 19:09:20 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 5 Feb 2002 19:09:20 GMT
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:160759
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com> napisał w wiadomości
    news:a3mu1h.3vund79.1@Tomasz.Waszczynski...

    > A po co mieliby? Ignorantia iuris nocet i oni na tym zyskują. Jak dla
    > mnie jest perfidna chęć wyciągnięcia jakiejś śmiesznej kasy. Gdyby
    > napisali o terminach wypowiedzenia, to każdy mógłbyby się zorientował,
    > że
    > może z takiego powodu wypowiedzieć. A powiedz - ile osób może znać ów
    > artykuł prawa bankowego?

    Ależ dodali, że można niezaakceptować i wypowiedzieć. Ale nie podali
    terminów... Dziwne...

    > Ależ obowiązuje. Inna sprawa, że banki się nie stosują, choć

    Sekundę. Bank ma możliwość ustalenia sposobu zmiany opłat i prowizji. Czy
    nie może więc ustalić, że nie informuje klienta o każdorazowyh zmianach,
    jedynie aktualny cennik jest dostępny dla niego na www i telefonicznie?

    Ja doskonale rozumiem Twoja argunemty, ale już się zakręciłem - skoro coś
    jest zmianą umowy, to jak można określać inne możliwości zmiany tego, niż
    poprostu jak zwykłą zmianę umowy?

    Skoro zmiana TOiP i oprocentowania jest to zmiana umowy, a wyraźnie
    regulamin mówi o innych procedurach zmiany tych rzeczy, to dlaczego mamy
    stosować przepisy mówiące o zmianie regulaminu, a nie tylko o zmianie TOiP i
    oprocentowania, skoro to są punkty mówiące o tej zmianie ["inny sposób
    zmiany", który można określić - zgodnie z cytowanym prawem bankowym]...

    Poddaję się... :(

    > oczywiście nie wiem czy wszystkie. Pewnie trochę im zajmie
    > przestawienie się na nowe, a tracić na tym będą niezorientowani
    > klienci.

    W sumie teraz poinformowali o zmianie TOiP. Ostatnio - dodając opłatę za
    przychodzący SWIFT - nie.

    > Ustawa daje możliwość ustalenia innego sposobu zmiany TOiP niż
    > "Ogólnych warunków". Jeśli ten inny sposób nie jest określony, to imo
    > należy stosować taki sam jak do "Ogólnych warunków".

    Ale jest określony w regulaminie.
    I nowym i starym. Bank zmienia TOiP lub oprocentwanie, a klient może się o
    tym dowiedzieć dzwoniąc na 0800 lub na www.

    Takie same procedury są przy zmianie TOiP, jak i oprocentowania. Bank nie
    zaznaczył w tym regulaminie [czyli w "sposobie zmiany TOiP i
    oprocentowania"], że będzie każdego imiennie informował...

    Regulamin inteligo wyraźnie rozróznia "zmianę Ogólnych Warunków (...)" i
    oprocentowania, a także TOiP.

    W opisie procedury zmiany regulaminu dodaje o obowiązku imiennego
    poinformowania każdego klienta.
    W opsie procedury miany TOiP i oprocentowania - już nie...

    > W paragrafie 54 pkt 3 "Ogólnych warunków" czytamy:
    > "Zmiana oprocentowania œrodków na rachunku Konta Inteligo może być
    > dokonana przez Bank *_jednostronnie_*, w przypadku zajœcia
    > okolicznoœci okreœlonych w § 55 (*_ważne przyczyny*_). Klient, który
    > nie akceptuje nowej wysokoœci oprocentowania może dokonać
    > wypowiedzenia Umowy."
    > (podkreœl. moje).

    No właśnie - "może nie zaakceptować".
    Sugeruje mi to, że ta zmiana go nie dotyczy...

    Zresztą sam mi przyznałeś rację, że dobrze sugeruje, gdy napisałem o tym,
    ale jako "może nie zaakceptować zmian w TOiP".

    > Art. 385.1. KC stanowi w par. 1., że:
    > "Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione
    > indywidualnie nie wišżš go, jeżeli kształtujš jego prawa i obowišzki w
    > sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażšco naruszajšc jego interesy
    > (niedozwolone postanowienia umowne) [...]."
    >
    > W podanej przez Ciebie sytuacji nie można mówić o niedozwolonych
    > postanowieniach umownych ani tym bardziej o naruszaniu dobrych
    > obyczajów. Spójrzmy jednak na wyliczenie sytuacji okreœlonych w art
    > 385.3, w których zachodzi rażšce naruszenie interesów klienta i które
    > pasujš do przykładu.
    > Konkretnie na pkt. 4. i 10. art. 385.3 KC.
    >
    > W punkcie 4 mowa jest o tym, że interesy klienta rażšco narusza
    > sytuacja, w której nie mógł się on zapoznać z postanowieniami przed
    > zawarciem umowy. Ta sytuacja nie występuje, ponieważ klient powinien
    > się zapoznać z cytowanym wyżej par. 54 "Ogólnych warunków".

    ... gdzie także nie ma mowy o tym, że bank będzie informował klineta
    imiennie o zmianach TOiP w punktach opisujących procedurę zmiany TOiP...

    > Punkt 10. natomiast uznaje za rażšce naruszenie interesów klienta
    > sytuację, w której umowa uprawnia kontrahenta do jednostronnej zmiany
    > warunków umowy *_bez ważnej przyczyny_*. Ta sytuacja również nie
    > występuje, gdyż par. 54 jasno okreœla, że tylko z ważnych przyczyn
    > może być dokonana jednostronna zmiana oprocentowania, a także gdzie
    > należy szukać okreœlenia tych ważnych przyczyn.

    Podobnie z TOiP - z powodu ważnych przyczyn bank robi to jednostronnie...

    > Reasumujšc. Nie ma podstaw, by do zmiany oprocentowania zastosować
    > art. 385.1 KC w zwišzku z czym zmiany te obowišzujš klienta od momentu
    > wprowadzenia, co powoduje, że bank w żaden sposób nie jest zobowišzany
    > do korygowania odsetek. Co więcej - nie może tego zrobić, bo działałby
    > sprzecznie z umowš na własnš niekorzyœć.

    Hmmm...

    Ale biorąc pod uwagę tylko regulamin - regulamin mówi DOKŁADNIE tak samo o
    zmianie oprocentowania, jak i opłat i prowizji... Wnioskować można z tego,
    że działa to tak samo...

    Wiem, że KC także - a może przede wszystkim - obowiązuje. Ale klient czyta
    sobie raczej tylko regulamin... I uważa, że nikt go nie oszukuje...

    I ciągle trudno mi zrozumieć, że mam prawo niezaakceptować TOiP i nie będzie
    ona wiążąca, a nie mam prawa niezaakceptować oprocentowania, mimo, że mam
    prawo... Ech, skomplikowane. ;) Ile wewnętrznych sprzeczności mną targa. ;))

    Jeszcze coś - czy na wypowiedzeniu z powodu niezaakceptowania zmian musi być
    napisany powód? Regulamin określa tylko "wypowiedzenie", nie przymusza, że
    trzeba pisać z jakiego powodu... Czy bank potraktuje zwykłe wypowiedzenie,
    jako niezaakceptowanie zmian? Bo na formularzu chyba nie ma o tym mowy...

    Jeszcze jedna sytuacja - ktoś wypowiada umowę, tydzień później bank
    zmienia regulamin. Czy on go dotyczy? Podobnie z cennikiem. A ja chcę, żeby
    mnie dotyczył...

    I jeszcze - powiedzmy, że akceptuję regulamin, ale 16-go albo 12-go chcę
    rozwiązać umowę... No i bank może potraktować to, jakbym nie zaakceptował
    zmian... A dajmy na to zlkwidowali wtedy wszystkie opłaty i prowizje, a
    okres wypowiedzenia wynosi pół roku...

    --
    Pozdrawiam serdecznie,

    Wojciech Nawara
    w...@p...onet.pl
    0501 950782

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1