  • Data: 2010-09-04 15:20:34
    Temat: Re: jak sie skonczy3 SKOK na nadzór SKOK-ów?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Przemyslaw Kwiatkowski" i5q4kj$27l$...@i...gazeta.pl

    > A poza tym - każda działalność bankowa, polegająca na udzielaniu
    > kredytów, prowadzi do kreacji środka płatniczego - niezależnie
    > czy są to złotówki, złoto, czy cokolwiek innego. Żeby kreacji
    > nie było, trzebaby zabronić pożyczania.

    Nie każda. Jeśli Ci pożyczę to, co mam, to niczego nie skreuję. :)

    Problem w tym, że Ty to, co ode mnie pożyczysz, wpłacisz gdzieś
    (nawet może i do mnie) a ten ktoś (komu wpłaciłeś -- może
    sprzedawca samochodu) z tego pożyczy (poprzez bank -- być
    może) komuś (być może nawet mnie)...

    Mam 100 złotych [monet] więc mogę Ci pożyczyć 90 złotych...
    Ty to wpłacasz (poprzez sprzedawcę samochodu na przykład)
    do innego banku, który pożycza komuś z tego 89 złotych...

    Ty spłacisz dla mnie 90, ktoś spłaci sprzedawcy samochodu
    89 i mamy rozmnożenie pieniądza -- o ile Ty spłacisz,
    tamten spłaci itd... A na tych 90 się nie kończy
    pożyczanie rozmnożonej (w advansie ;) -- in spe) stówki...

    -=-

    Do kreacji dochodzi wtedy, gdy bank pożycza pieniądze, które jeszcze
    nie istnieją. ;) (istnieją jako debet, jako zadłużenie, jako powinność,
    nie zaś zawsze wtedy, gdy występują jako kredyt)

    -=-

    Gdy Ci w efekcie zaufania (kredyt to zaufanie) pożyczę komputer -- skreuję coś? Nie.
    :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'