    From: " " <n...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: konto za pizzę
    Date: Mon, 15 Nov 2010 09:18:27 +0000 (UTC)

    Grzexs <g...@g...pXl> napisał(a):

    > No co w tym dziwnego? Naganiacze muszą wyrobić plan, to ich być albo nie
    > być, więc łapią się coraz bardziej nietypowych sposobów. Po wyposażeniu
    > w konta całej bliższej i dalszej rodziny, utracie wszystkich przyjaciół
    > i znajomych wchodzi się w konszachty z pizzerią szwagra siostry męża córki.
    >
    > Ostatnio taka naganiaczka opowiadała mi, że już nie wystarczy skłonić
    > kogoś do założenia konta, trzeba jeszcze zadbać, by to konto było
    > otwarte przez jakiś tam czas, inaczej zwrot prowizji otrzymanej od
    > takiego konta.

    To w tym dziwnego, że komuś pomylił się zawód bankiera i instytucji banku z
    garnkami zeptera, odkurzaczem rainbow, kosmetykami amwaya, itp.
    W których cena za towar w 70% zawiera prowizję dla 'pośredników'.

    Bardzo mi się spodobał ten artykuł:

    http://banki.wp.pl/kat,121354,title,Moralny-bank,wid
    ,12841239,wiadomosc.html?ticaid=1b3f3

    "Najważniejsza różnica pomiędzy bankiem w klasycznym ujęciu, a bankiem
    islamskim jest taka, że banki islamskie nie mogą czerpać zysków z obrotu
    pieniędzmi, podczas kiedy zachodnie właśnie na tym pieniądze zarabiają.
    Odsetki i oprocentowanie są literalnie zabronione, więc kreacja długu
    kredytowego nie wchodzi w rachubę."

    (...)

    "Pieniądze są więc inwestowane wprost, z pominięciem działań spekulacyjnych."

    (...)

    "... bank jest taką organizacją, która ma odpowiadać za wspieranie rozwoju
    lokalnej społeczności i jej członków. W tym kontekście działalność bankowa
    jako taka jest dopóty uzasadniona i akceptowana, dopóki przyczynia się do
    wzrostu zasobności i rozwoju społeczności."

    Marzy mi się taki powrót do podstaw, no i zaufania publicznego. Nasza
    bankowość w obecnym kształcie mogłaby zniknąć z powierzchni Ziemi ;) Nie ma
    nic wspólnego z moralnością ani budowaniem, czy tym bardziej podtrzymywaniem
    zaufania publicznego.