  • Data: 2009-05-19 11:02:39
    Temat: Re: kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: "george" <g...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message
    news:m3zld9qsaf.fsf@intrepid.localdomain...

    > Przyjrzyj sie temu jeszcze raz. Liczysz te same pieniadze wielokrotnie.
    > Znakomitej wiekszosci tych pieniedzy nie ma w obiegu - one sa
    > zdeponowane w bankach. Tym kredytom odpowiadaja depozyty.
    >
    > Odsetki, zyski, ryzyko itd. to oczywiscie inna sprawa, ale pieniadze
    > (kapital) tak cudownie sie nie rozmnaza.
    >
    > Przyklad: ja pozyczam komus 1 kzl, ale poniewaz nie mialem zadnych
    > pieniedzy, ten ktos jednoczesnie pozycza mi ten sam 1 kzl na ten cel
    > (sam tez nic nie mial). Wlasnie wykreowalismy 2 kzl z niczego?
    > --
    > Krzysztof Halasa

    w ekstremalnym wypadku wystarczy was dwóch (ty masz zdolnosc prowadzenia
    banku), bank centralny i 1000pln,

    on przychodzi i wklada depozyt na 1000 do ciebie i jednoczesnie prosi cie o
    kredyt.
    ty mu dajesz kredyt 965, i trzymasz 35 w centralnym,
    on ma kase (dowolny cel kredytowy) i wklada ja ponownie do twojego banku
    jako depozyt i chce kolejny kredyt.
    ty nie martwiac sie o "ryzyko" ( w sumie niczym nie zykujesz, akcjami banku
    tylko) dajesz mu tym razem 965 -3,5%
    on ma kase 931 a ty znowu oddajesz do centralnego 33,71 itd.

    i tak po ilus tam "obrotach" udzielies w sumie koledze 27k kredytu, w banku
    masz jego depozyt na 28K,
    bank centralny ma 1000pln na wypadek gdyby znienacka chcial wziac od ciebie
    te 28K depozytu.

    george