eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiktore banki wpołpracuja z BIK ? › Re: ktore banki wpołpracuja z BIK ?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed.silweb.pl!news.us.e
    du.pl!news.nask.pl!news-stoc.telia.net!news-stoa.telia.net!telia.net!news.tele.
    dk!news.tele.dk!small.news.tele.dk!newsfeed1.e.nsc.no!nsc.no!nextra.com!news01.
    chello.no!amsnews01.chello.com!newsfeed01.chello.at!news.chello.at.POSTED!53ab2
    750!not-for-mail
    From: "MK" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    References: <b0efqh$gd7$1@news.tpi.pl> <b0f35a$e4c$1@news.onet.pl>
    <3...@g...pl> <b0gkic$lt$1@news.onet.pl>
    Subject: Re: ktore banki wpołpracuja z BIK ?
    Lines: 82
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1106
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1106
    Message-ID: <OaWW9.101694$TY.934845@news.chello.at>
    Date: Mon, 20 Jan 2003 17:17:34 GMT
    NNTP-Posting-Host: 62.179.51.58
    X-Complaints-To: a...@c...pl
    X-Trace: news.chello.at 1043083054 62.179.51.58 (Mon, 20 Jan 2003 18:17:34 MET)
    NNTP-Posting-Date: Mon, 20 Jan 2003 18:17:34 MET
    Organization: Customers chello Poland
    X-Received-Date: Mon, 20 Jan 2003 18:17:35 MET (news01.chello.no)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:223134
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Glenn" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:b0gkic$lt$1@news.onet.pl...
    > >>
    > >> Nie jestem też pewien Lukasa, KredytBanku i Invest Banku.
    > > lukas mojej kk nie zapodal do biku, o nic tez nie pytal
    >
    > Mam konto w Lukasie i w umowie konta taki zapis:
    >

    Umowy, umowami, a co na to sam BIK i banki? ;)

    Maciej

    Banki mogą uzyskać dane klientów z ostatnich kilku lat
    20.01.2003 08:26 /PAP/


    Biuro Informacji Kredytowej przechowuje przez 5-7 lat informacje dostarczone
    przez banki o wiarygodności kredytowej klientów. W przypadku niewiarygodnych
    informacji, jedynie bank może zmienić te dane na wniosek klienta -
    poinformował PAP wiceprezes Biura, Mariusz Wyżycki.

    "Biuro Informacji Kredytowej przez pięć lat przechowuje dane o klientach,
    jeśli spłacali zaciągnięte kredyty. Natomiast przez siedem lat przechowuje
    informacje o klientach, którzy nie wywiązywali się ze spłat" - powiedział
    Wyżycki.

    "Klient może bezpłatnie sprawdzić, raz na 6 miesięcy, jakie jego dane
    osobowe znajdują się bazie danych Biura. W razie stwierdzenia
    nieprawidłowości, może żądać sprostowania, ale tylko od banku, ponieważ to
    bank jest właścicielem bazy danych" - powiedział Wyżycki.

    Banki, które podpisały umowę z Biurem Informacji Kredytowej, mają obowiązek
    aktualizowania danych o klientach co miesiąc.

    Banki mogą przekazywać dane osobowe do BIK bez zgody klienta. Zgody tej nie
    wymaga również udostępnianie tych danych. Raport Biura zawiera m.in.
    aktualne wysokości zobowiązań kredytowych klienta, zmiany stanu tych
    zobowiązań w przeszłości, próby uzyskania kredytów w przeszłości, informacje
    o obrotach i stanach rachunków bankowych w zakresie, w jakim informacje te
    są potrzebne w związku z udzielaniem kredytów.

    Wyżycki podkreślił, że biuro nie podejmuje za banki decyzji o udzieleniu
    kredytu. Banki udzielają kredytów na podstawie swoich kryteriów. Jednak
    wszczęty w przeszłości proces windykacyjny może utrudniać uzyskanie kredytu.

    Według Wyżyckiego, w bazie danych BIK znajdują się też informacje, że klient
    spłacił kredyt w terminie, ale opóźnił się o miesiąc ze spłatą jednej z rat.

    Również w Związku Banków Polskich działa Rejestr Bankowy obejmujący dane o
    osobach fizycznych. Dane do rejestru wprowadzają banki i one też decydują o
    czasie, w którym informacje się tam znajdują. Banki stosują swoje kryteria
    uznania klienta za nierzetelnego.

    "W rejestrze nie ma jednak szczegółowych danych, a jedynie w rubryce o
    rzetelności znajduje się informacja pozytywna lub negatywna" - poinformowała
    Elżbieta Oleszczuk, doradca prezesa Związku Banków.

    "Bank Śląski wysyła pełną dokumentację o wszystkich klientach do Rejestru
    Bankowego przy ZBP. Bank zasięga również w rejestrze informacji w każdym
    przypadku udzielania kredytu" - poinformowała Tatiana Kuwak z Banku
    Śląskiego.

    Kuwak nie mogła jednak podać, na podstawie jakich kryteriów Bank Śląski
    wysyła do bazy danych informację, że klient nie jest godny zaufania,
    ponieważ dane te są objęte tajemnicą bankową. Klient ma natomiast prawo
    złożenia reklamacji w banku, jeśli nie zgadza się z wystawioną opinią.

    "Na opinię niesolidnego klienta zasługuje ten klient, który nie spłaca
    kredytu w terminie i unika kontaktu z bankiem. Taka opinia o nim trafia do
    bazy danych Biura Informacji Kredytowej" - powiedziała PAP rzeczniczka banku
    Raiffeisen, Aleksandra Kwiatkowska.

    Kwiatkowska podkreśliła jednak, że bank jest otwarty na rozmowy z klientem i
    woli uniknąć postępowania egzekucyjnego. Jeśli klient ma gorszą sytuację
    materialną, powinien jak najszybciej skontaktować się z bankiem, aby uzyskać
    rozłożenie spłaty kredytu na inne raty.

    "Każdego raportujemy, ale nie o każdego pytamy w Biurze Informacji
    Kredytowej" - powiedziała PAP Ewa Krawczyk z biura prasowego Kredyt Banku.
    http://biznes.interia.pl/main/info.html?nid=346521

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1