eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankimBank odrzucil przelew z Litwy [dlugie]Re: mBank odrzucil przelew z Litwy [dlugie]
  • Data: 2005-10-06 22:54:15
    Temat: Re: mBank odrzucil przelew z Litwy [dlugie]
    Od: "K.K." <e...@d...wytnij.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > Dzis przyszla odpowiedz na nasze reklamacje, oczywiscie negatywna.
    >
    > <odpowiedz na reklamacje>
    > Uprzejmie informujemy , iz przelew na kwote EUR XX,XX wpłynał do mBanku z
    > data waluty na 21.09.2005r.
    > Zostala podana bledna nazwa odbiorcy przelewu tj XXX YYY pod numerem
    > rachunku e-konto.
    > Podstawa do zaksiegowania przelewu jest prawidlowa nazwa klienta pod
    > wskazanym numerem rachunku. W mBanku widnieje nazwa XXX ZZZ a nie jak
    > podano XXX YYY.
    > W zwiazku z powyzszym zareklamowalismy przelew do banku przesyłajacego , w
    > tym przypadku byl to Commerzbank AG, Frankfurt i poprosilismy aby
    > przeslali nam poprawne dane odborcy. My nie kontaktujemy sie ani z bankiem
    > zlecajacym ani ze zleceniodawcami.
    > Bank przesylajacy nie podal nam poprawnych danych i na jego prosbe
    > dokonalismy zwrotu srodkow.
    > Z naszej strony za wykonanie zwrotu zostala pobrana prowizja w wysokosci
    > 25,00PLN =6,50EUR.
    > Aby w przyszlosci sytuacja się nie powtórzyła kontrahent przelewu powinien
    > podawac numer rachunku Pani i nazwę : XXX ZZZ.
    > </koniec odpowiedzi>

    Rozpisał się, a mógł tylko zacytować regulamin;
    § 50.
    Posiadacz rachunku jest zobowiązany informować mBank o każdej zmianie danych
    osobowych przekazanych mBankowi.
    Niezawiadomienie mBanku o zmianie danych osobowych powoduje, że mBank nie
    odpowiada za wynikające z tego skutki.
    To nie jedyne możliwe konsekwencje, bo te z § 42 są zdecydowanie
    drastyczniejsze.

    > Na infolini nas poinformowali ze nie pobieraja zadnych oplat
    > manipulacyjnych, a jednak sie okazalo ze mBank pobral oplate taka jaka
    > widnieje w odpowiedzi na reklamacje.

    Nie pobiera opłat za przyjmowanie przelewów. Inne opłaty, a więc te 25 PLN,
    nie dotyczą beneficjenta przelewu, więc nie musiał go informować.
    Zleceniodawca ma prawo do takiej informacji, ale poprzez swój bank.

    > Poza tym poinformowano nas ze najwazniejszy jest nr rachunku odbiorcy i
    > ten przelew powinien jednak przejsc.

    Najważniejszy jest numer rachunku, ale w przypadku przelewów
    transgranicznych przekazanie środków może być na imienny lub firmowy
    rachunek beneficjenta, jak to stanowi rozporządzenie Ministra Finansów w
    sprawie tych przelewów.

    > Na stronie mbanku znalezlismy jeszcze taka informacje "imie i nazwisko
    > odbiorcy musi byc zgodne z numerem rachunku, w przeciwnym wypadku przelew
    > bedzie wstrzymywany do czasu wprowadzenia przez bank nadawcy korekty
    > danych odbiorcy"
    >
    > Tymczasem przelew zostal zwrocony. Nikt z banku nadawcy nawet sie nie
    > pofatygowal aby zweryfikowac cokolwiek.

    Dla mBanku nadawcą był bank pośredniczący i on został powiadomiony. Czas na
    wprowadzenie korekty jest pośrednio ograniczony przez art. 63g ustawy Prawo
    Bankowe, więc umowy międzybankowe muszą go uwzględniać.

    > Oczywiscie chcemy sie odwolywac od decyzji mBanku, poniewaz, przede
    > wszystkim pieniadze zostaly zwrocone przed rozpatrzeniem reklamacji
    > (reklamacje byly zlozone przed data zwrotu pieniedzy czyli mBank doskonale
    > wiedzial o wszystkim).
    >
    >
    > Czy mBank mial prawo zwrocic te pieniadze nadawcy? Zwlaszcza przed
    > rozpatrzeniem naszej reklamacji - czyli calkowicie ja pomijajac.

    Nie prawo a obowiązek i nie zleceniodawcy a do jego banku. W dodatku nie
    później jak w ciągu 14 dni. Konsekwencje to wypłata odsetek i utrata prawa
    do obciążenia kwotą przelewu zwrotnego.
    IMHO mBank posunął się trochę za daleko przyznając się do obsługi przelewu
    osobie, która w myśl prawa nie mogła być uznana za stronę. Powinien
    zignorować reklamację wskazując tylko właściwą drogę dla takich przypadków i
    pouczyć Ciebie o konsekwencjach braku aktualizacji danych osobowych.

    > Jak sie dowiedziec jakie banki posredniczyly w transakcjach zwrotu
    > pieniedzy do nadawcy, i jakie prowizje w zwiazku z tym zostaly pobrane i
    > kto dokladnie je pobral??

    Takie informacje ma prawo uzyskać tylko zleceniodawca w swoim banku. Ty
    nawet nie jesteś stroną, gdyż nie byłeś uznany za beneficjenta. W zasadzie
    do informacji z banku o tym przelewie masz takie same prawa jak ja, czyli
    żadne.

    > Gdzie skladac reklamacje skoro w calym zamieszaniu bralo udzial kilka
    > roznych bankow z roznych krajow??

    Reklamacje może złożyć zleceniodawca w swoim banku, ale nie ma jakichkolwiek
    podstaw do reklamacji.

    > Na jakie przepisy powolywac sie w przypadku naszych dalszych reklamacji??

    Nie jesteś osobą uprawnioną do reklamacj, a gdyby tak było, to ustawa Prawo
    Bankowe (art. 63g) i wspomniane rozporządzenie w sprawie przelewów
    transgranicznych.
    Osobą uprawnioną jest zleceniodawca, czyli powinny obowiązywać także
    przepisy litewskie, a tych nie znam. Powinny być podobne, bo też oparte o
    dyrektywy PE.

    Pozdr.
    K.K.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1