  • Data: 2008-02-11 22:19:04
    Temat: Re: mBank rezygnuje z opłat za przelewy!
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 11 Feb 2008 00:53:43 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Nie albo tak. Ale przede wszystkim, po co mialbym to robic? Przeciez
    > wystarczy skorzystac z raz uzyskanego dostepu.

    Choćby dlatego, że to by wymagało większego zachodu - zamiast zwykłego
    keyloggera, trzeba by było symulować działanie strony banku, na bieżąco
    wykonać wszystkie transakcje (a nie wtedy, kiedy będzie to najwygodniejsze
    dla złodzieja)...

    > Nie, podpis cyfrowy sklada sie pod dokumentem. Za kazdym razem jest
    > inny.

    OK, uprościłem może opis ale nie zmienia to sedna - karta czy dyskietka
    z certyfikatem nie zabezpieczy przed wyrafinowanym złodziejem, a nawet
    pogorszy sytuację ofiary - bo "przecież podpis cyfrowy jest w 100% bezpieczny".

    > Podpis cyfrowy to nie jest zabezpieczenie przed jakims "keyloggerem".

    A czy ja mówię że jest? Twierdzę tylko, że używanie podpisu cyfrowego -
    nawet na karcie inteligentnej - nie jest do końca bezpieczne.

    > Podpis cyfrowy jest zabezpieczeniem klienta przed bankiem (by ten
    > ostatni nie mogl twierdzic ze klient zlecil niezlecony przelew), oraz
    > banku przed klientem, by ten ostatni nie mogl sie wyprzec zlecenia.

    Ale nie zabezpiecza przed złodziejem :)

    > Z pewnoscia uzycie podpisow cyfrowych zwieksza bezpieczenstwo
    > korzystania z banku.

    I zwiększa też ryzyko, że przy wyrafinowanej kradzieży klient zostanie na
    lodzie - bo skoro złożył podpis to w ogóle "nie ma sprawy".

    > a) Nie ma calkiem pewnych zabezpieczen.

    Ale są lepsze i gorsze :)

    > b) haslo SMSowe, wbrew pozorom, moze bardzo pogorszyc bezpieczenstwo,
    > gdyz jest dodatkowym wektorem ataku (trudno uznac to za bezpieczny
    > kanal chyba). Podobnie token, nie mozna zmienic jego "zawartosci"
    > tak jak sie zmienia haslo.

    Możesz rozwinąć? Żeby odczytać hasło SMSowe trzeba dysponować dodatkowymi
    środkami (nie wiem jak to jest z podsłuchem GSM - zdaje się że nie jest to
    zbyt proste)... Zaś co do tokena - wystarczy by był aktywowany PINem
    wpisywanym na jego klawiaturze, i złodziej niewiele zdziała jeśli tym pinem
    nie dysponuje.

    > c) token to przeciez kolejny komputer. Potrzebny jest bezpieczny
    > terminal (komputer) do operacji bankowych (i wszelkich innych,
    > jesli w gre wchodzi cos wiecej niz zabawa), a nie wynajdowanie
    > zludzen.

    Właśnie bezpieczny komputer jest złudzeniem - bo może być tylko pozornie
    bezpieczny... Natomiast _zewnętrzne_ metody autoryzacji (hasła jednorazowe
    i smsowe, token) znacznie komplikują zadanie złodziejowi.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004