eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankimbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :)Re: mbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.
    pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: andy_k <andyk@spamprotector_cyberspace.org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mbank - pjo (Fwd) Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia? :)
    Date: Sat, 02 Feb 2002 23:11:54 +0100
    Organization: -
    Lines: 65
    Message-ID: <7...@4...com>
    References: <g...@4...com>
    NNTP-Posting-Host: pa20.bialystok.sdi.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.tpi.pl 1012687916 11744 213.25.59.20 (2 Feb 2002 22:11:56 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 2 Feb 2002 22:11:56 +0000 (UTC)
    X-Newsreader: Forte Agent 1.8/32.553
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:159866
    [ ukryj nagłówki ]

    > http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_011105/e
    konomia/ekonomia_a_11.html

    No i wszystko jasne, Polskie Normy, na ktore sie powolywal pjo nie sa jeszcze
    obowiazujace, a jak twierdzi KIR "banki mają obowiązek zapoznania się,
    rejestracji i akceptowania wszystkich numerów używanych przez inne instytucje
    działające w naszym kraju.", czyli tak jak to intuicyjnie wyczulem.

    ak

    PS. Dla majacych zablokowany dostep do www pelny tekst:
    =========================================
    Banki
    Klienci mają problemy z realizacją przelewów

    Nieznane numery

    Zdarza się, że bank odmawia dokonania przelewu na inny rachunek, ponieważ
    podawany przez klienta numer nie jest rozpoznawany przez system informatyczny.
    W Polsce nie ma żadnych przepisów, które określałyby, jak ma wyglądać numer
    rachunku bankowego, a to oznacza brak jednolitego standardu, który
    obowiązywałby wszystkie instytucje finansowe. Taka sytuacja może potrwać do
    końca 2003 roku, gdyż po tym terminie wszystkie banki działające w Polsce będą
    musiały stosować zgodne z wzorcem numery rozliczeniowe.


    Obecnie, jak dowiedzieliśmy się w Krajowej Izbie Rozliczeniowej, nie ma żadnych
    przepisów, które nakładałyby na banki obowiązek stosowania numerów
    rozliczeniowych ustalonych według jednolitych standardów. Dlatego zdarza się,
    że bank odmawia realizacji przelewu, ponieważ podawany przez klienta numer
    rachunku nie jest "rozpoznawany" przez system informatyczny działający w danej
    instytucji.

    Jak dowiedzieliśmy się w KIR, dzieje się tak, gdyż niektóre banki, np. PKO BP,
    mają numery rozliczeniowe, których standard "odbiega od zasad ogólnie
    przyjętych na rynku". Bałagan powodują także fuzje instytucji, gdyż z dwóch
    numerów rozliczeniowych powstaje jeden nowy, którego system informatyczny po
    prostu nie identyfikuje.

    Jak wynika z "Karty wdrożenia standardu numeru rachunku bankowego" (można się z
    nią zapoznać na stronach internetowych ZBP: www.zbp.pl) numer rachunku
    bankowego rozumiany jest jako jednoznaczny identyfikator rachunku klienta. Od
    przyszłego roku do końca 2003 roku banki będą mieć czas na zmianę swoich
    numerów, tak aby odpowiadały one wyznaczonym odgórnie zasadom.

    Standaryzacja numeru rachunku bankowego ma usprawnić rozliczenia transakcji
    krajowych i transgranicznych, ma też dostosować polską bankowość do wymagań
    międzynarodowych, zmniejszyć koszty przetwarzania dokumentów płatniczych oraz
    liczbę reklamacji spowodowanych błędami w numerach rachunków bankowych - wynika
    z uzasadnienia ZBP. ZBP określił dwa wzory rachunków: do rozliczeń krajowych
    będzie używany tzw. NRB (Numer Rachunku Bankowego), a do zagranicznych IBAN
    (International Bank Account Number).

    Niektóre banki, jak np. prowadzący internetowe konto Inteligo Bankgesellschaft
    Berlin Polska, już zdecydowały w tym roku o przyjęciu numeru rozliczeniowego,
    który jest zgodny z określonymi przez Związek Banków Polskich standardami.
    Klienci posiadający rachunki Inteligo czasami mają problemy z przesyłaniem
    pieniędzy na swoje własne konta. Dzieje się tak, gdyż wiele systemów
    informatycznych w różnych bankach "nie rozpoznaje" tych nowych numerów
    rachunków. Jak przyznają przedstawiciele KIR, nie powinno dochodzić do takich
    sytuacji, ponieważ banki mają obowiązek zapoznania się, rejestracji i
    akceptowania wszystkich numerów używanych przez inne instytucje działające w
    naszym kraju.

    Aleksandra Myczkowska

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1