    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mistrzowie pieniedzy.
    Date: Mon, 22 Feb 2010 03:15:42 -0800 (PST)

    On 22 Lut, 10:26, "pmlb" <p...@d...com> wrote:
    > "BK" <b...@g...com> wrote in message

    b.googlegroups.com...

    -------------------------------

    > Jasne, po prostu skrytykowac film ktory nie opasuje do mojej filzofi:)

    Ale skad pomysl, ze on nie pasuje do mojej filozofi? Ja jak czytam
    swoje posty (moze do Ciebie dociera inna trasc?) co do ogolu sie
    zgadzam z tym filmem, ze istnieje powazny problem przekredytowania
    rzadow i spoleczenstwa. Natomiast uwazam, ze w szczegolach ocena i
    opis pewnych zjawisk jest merytorycznie bledna :)

    > Moze gloszonych rzez jakiefgos twojego idola?

    Moze po prostu mam wiecej jak 14 lat i wiem, ze filmy nie sa
    najlepszym zrodlem informacji o skomplikowanych zjawiskach
    ekonomicznych? :) Proba nauki z tego filmu ekonomii to jak uczyc sie
    bologii z kreskowki "Bylo sobie zycie" :)

    Sorry ale przekladajac to na prosty jezyk to jest jak rozmowa o sztuce
    kulinarnej z kims kto jadl jedynie burgera w McDonaldzie.

    Ten film to plytka, prosta i bledna historyjka dla naiwnych. Zeby
    mozna bylo powaznie rozmawiac o takich rzeczach jak polityka
    monetarna, inflacja, pzrekredytowanie wypada jednak troche poczytac, a
    nie nakrecac sie jednym filmikiem :)

    > Ale co sie dziwic, skor twierdzisz, ze liczba debozytu =  liczbie kredytow

    Tak twierdze (chociaz nie wszystkie pieniadze w banku musza pochodzic
    z depozytu w sensie depozytu klienckiego, moga byc to np. pieniadze od
    akcjonariuszy lub pieniadze z rynku miedzybankowego - co nie zmienia
    faktu, ze suma pieniedzy wchodzacych do banku nie moze byc mniejsza
    niz suma wychodzacych z banku).

    Jesli twierdzisz inaczej to prosze o dowod :)

    Co do tego, ze kredytu jest wiecej niz depozytu - w calym systemie to
    tez racja. Bo system kreuje pieniadz. Ale kreacja zachodzi przy
    obrocie pieniadzem miedzy bankami->klientami->ponownie bankami. Wbrew
    temu co twierdza naiwni producenci internetowych filmikow, kreacja nie
    polega na tym, ze bank samodzielnie "tworzy" pieniadz w momencie gdy
    ktos bierze w nim kredyt. Nie bank musi ten pieniadz miec. Kreacja
    polega na tym, ze czesto ten pieniadz ktory bank ma i ktory komus
    pozycza pochodzi juz z jakiegos kredytu.

    Tego nie zrozumiesz - i co ja Ci na to poradze? :)

    Ja nie rozumiem fizyki kwantowej ale nie mlotkuje sie z jakims
    fizykiem, ze jest debilem bo ja czegos nie rozumiem :)

    > plus rezerwy to sie w zasadzie nie dziwie, ze tego pojac nie potrafisz.
    > Tylko powiedz mi, dlaczego pieniedzy pochodzacych z kredytu jest wiecej niz
    > duzo wiecej niz depozytow?

    > Potrafisz to wyjasnic?
    > Potrafisz wyjasnic, dlaczego bank nie moze gwarantowac wyplat depozytow w
    > 100%?

    Bank gwarantuje wyplate depozytow w 100%. Nie gwarantuje w jej w
    momencie jej upadlosci. Jak zapewne (nie)wiesz upadlosc zachodzi
    wowczas gdy firma(bank) nie ma srodkow na regulowanie zobowiazan bo ma
    strate. Skoro ma strate to jego kapital sie kurczy. Dlaczego bank ma
    strate? Bo np. nie splacaja sie kredyty. Jak nie splacaja sie kredyty
    to nie ma kasy na zwrot depozytow i bank upada.

    Gdyby bank w momencie upadlosci mial kase na 100% swoich zobowiazan to
    przeciez by nie upadl, upadlosc jest wowczas gdy nie ma sie tych 100%.

    Upadlosc jest czyms normalnym i naturalnym.

    Co jest nienormalne w systemie bankowym to to, ze banki chcac zdobyc
    zaufanie klientow zrzucaja sie na fundusz gwarancyjny, ktory w razie
    upadlosci gwarantuje zwrot 100% depozytow do jakiegos sensownego
    progu.

    > Skoro bank nie moze pozyczyc wiecej niz depozyty to powinien byc w 100%
    > zawsze wyplacalny, jak nie papierkowo (pieniadze) to majatkowo, domy,
    > samochody ect...

    No i tak jest bank jest zawsze wyplacalny. Jesli przestaje byc
    wyplacalny to bank upada. Dlaczego banki przestaja byc wyplacalne? Bo
    czasami maja straty wywolane np. zlymi kredytami.

    Nie no rozmawiamy tu o absolutnych podstawach, a Ty traktujesz to jak
    jakas astrologie czy innego tarota ;)

    > Acha i napisz mi jak jestes taki boss z ekonomi skad w takim razie inflacja?

    W obecnym systemie monetarnym glownie z dwoch powodow: psucia
    pieniadza (nadmierna emisja pieniadza przez dany bank centralny,
    pieniadza ktory nie ma pokrycia w potencjalne gosp. danego kraju) albo
    ceny pieniadza (dostepny kredyt napedza konsumpcje).

    Chcesz jeszcze wiedziec ile to jest dwa dodac dwa?

    > Z ksiezyca? a moze siedzi jakis urzednik i wymysla ile inflacji bedzie?
    > Taki wlasnie z ciebie ekonomistas.

    Pyszczyc u miesz i skakac po tematach, a wiedzy merytorycznej u Ciebie
    zero. Nawet jestes gorszy od osoby, ktora nic nie wie bo jestes slepy
    na swoja ignorancje i nie jestes w stanie zrozumiec nawet 10% tego co
    sie do Ciebie pisze :)

    > I pamietaj, ze ekonomia ma byc nauka jak stawac sie bogatrzym, a nie badac
    > zjawiska ekonomiczne... bo co w takim razie sa zjawiska ekonomiczne?

    Chyba dla Ciebie.

    Pokaz mi chociaz jednego autora ekonomicznego, ktory definiuje
    ekonomie jako nauke o tym "jak stawac sie bogatrzym".

    Masz jakies wypaczone pojecie o tym czym jest ekonomia i zupelnie nie
    wiem skad Ci sie to bierze. Rownie dobrze mozna powiedziec, ze prawo
    to nauka o tym jak nie pojsc do wiezienia.

    Ekonomia zawsze byla nauka spoleczna analizujaca oraz opisujaca
    produkcje, dystrybucje oraz konsumpcje dobr. Bogacenie sie np.
    spolecznestwa lub jednostki moze byc przedmiotem badan ekonomi ale nie
    jest jej celem. Nic a nic nie masz pojecia czym jest nauka chyba
    ogolnie, nie mowiac juz o ekonomii.

    Ekonomia to nie jest podrecznik "jak stac sie bogatym for dummies" :)

    > Kryzys nie jest planowany dziecko, tylko wywolany poprzez spoekulacje

    Diecko to Ty jestes mentalnie.

    Jestes tak wielkim ignorantem, ze potrafisz przepisac slowo slowo moja
    wypowiedz i jeszcze udawac, ze to Twoja madrosc, z ktora sie ja nie
    zgadzam :)

    A co ja napisalem w poscie wyzej?

    Cytuje Ci bo chyba masz problem z czytaniem:
    "Pompowanie banki spekulacyjnej najszybciej skutkuje
    kryzysem :) "

    Czyli napisalem wlasnie, ze kryzys to glownie efekt spekulacji.

    Nigdzie slowem nie pisalem, ze kryzys jest PLANOWANY. Jedynie, ze
    mozna go PRZEWIDZIEC bo to element cyklow zachodzacych w gospodarce -
    a najprosciej go przewidziec obserwujac banki spekulaccyjne, gdyz one
    najczesciej sa przyczyna kryzysu (patrz ostanie krezysy w USA "dotcom"
    czy "subprime").

    Czy Ty znasz jezyk w ktorym sie tu komunikujemy? Bo mam pewne
    wrazenie, ze Ty po prostu za cholere nie potrafisz czytac po polsku.

    Serio to nie jest zlosliwosc. Jesli chcesz mozemy przejsc na jakis
    jezyk, w ktorym znasz kilka podstawowych slow, znasz ze zrozumieniem.

    Bo popatrz jak to wyglada:

    ja Ci pisze, ze kryzys jest zjawiskiem PRZEWIDYWALNYM i jest normalnym
    zjawiskiem, czesto wywolywanym przez banki spekulacyjne (i podalem
    przyklady)

    ty mi w odpowiedzi piszesz, ze jestem DZIECKO, KRYZYS NIE JEST
    PLANOWANY i WYWOLUJE GO SPEKULACJA

    czyli dokladnie potwierdziles moje slowa

    wiec ja sie pytam - o co Ty sie ze mna klocisz skoro jedyne co robisz
    to potwierdzasz moje slowa i przy tym mnie probujesz obrazac? :)

    > waskiej przewaznie grupy ludzi posiadajacych znaczne srodki - ty np. jestes
    > za cienki by wuywolac kryzys, kryzys sluzy bogaceniu sie waskiej grupy ludzi
    > ktora to ten kryzys wywolala... no ale tego takiemu znafcy ekonomii nie
    > musze chyba pisac...?

    No nie musisz, ale czy jak gdzies cos twierdzilem inaczej? :) Przeciez
    de facto o tym samym pisalem, ze kryzys wywoluje spekulacja. Kto
    zaczyna spekulowac potrafi sie wycofac zanim na dany rynek rzuci sie
    drobnica. Pozniej jest kryzys a drobnica na tym taci. Proste i
    logiczne wiec nie rozumiem czemu sie mnie czepiasz :)