  • 1. Data: 2010-02-16 19:27:36
    Temat: [youtube] mistrzowie pieniedzy.
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    nie widze w archiwum grupy, a wiec podrzucam linka o ktory sie potknalem :)

    http://www.youtube.com/view_play_list?p=8452AFBE8B9A
    E7EF

  • 2. Data: 2010-02-16 19:35:17
    Temat: Re: [youtube] mistrzowie pieniedzy.
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Pawel" <news:hlerj9$rpp$1@newsfeed.net.icm.edu.pl

    > nie widze w archiwum grupy, a wiec podrzucam linka o ktory sie potknalem
    :)
    > http://www.youtube.com/view_play_list?p=8452AFBE8B9A
    E7EF

    To jest ten film w którym facet w okularkach opowiada na tle róznych waznych
    budynków w USA (bialy dom, centrala FED itp.) o tym jak FED drukuje papier
    toaletowy itp.?

  • 3. Data: 2010-02-16 20:47:34
    Temat: Re: mistrzowie pieniedzy.
    Od: BK <b...@g...com>

    On 16 Lut, 20:35, "Valdi" <V...@v...pl> wrote:
> [...]
    > budynków w USA (bialy dom, centrala FED itp.) o tym jak FED drukuje papier

    Ta i popelniajac kilka bledow merytorycznych i logicznych zachwyca sie
    odkryciem w stylu "a po nocy przychodzi dzien" bo np. odkrywa, ze FED
    jest spolka akcyjna i istnieje mechanizm kreacji pieniadza - a sa to
    okreslenia, przynajmniej, na miare odkryc 3 latka, ktory ze
    zdziwieniem zauwaza, ze ogien w ognisku jest goracy :)

  • 4. Data: 2010-02-21 09:44:19
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "Pawel" <r...@1...0.0.1> wrote in message
    > nie widze w archiwum grupy, a wiec podrzucam linka o ktory sie potknalem
    > :)
    >
    > http://www.youtube.com/view_play_list?p=8452AFBE8B9A
    E7EF

    Film bardzo dobry, jesli to ten o ktorym mysle (ponad 2 godziny) to polecam.
    Bardzo ladnie przedstawiona historia powstania i ewolucji pieniadza.
    Dokument zrobiony z nalezyta dokladnoscia. Smaczku dodaje fakt, ze to film z
    poczatkow lat 90-siatych, w ktorym pojawiaja sie watki o nieuchronnosci
    nadchodzacego kryzysu!
    Polecam.
    Film dla ludzi myslacych. Nie ma w nim wartkiej akcji z poscigami:)))

  • 5. Data: 2010-02-21 09:45:00
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    q.googlegroups.com...
> [...]

    okreslenia, przynajmniej, na miare odkryc 3 latka, ktory ze
    zdziwieniem zauwaza, ze ogien w ognisku jest goracy :)

    Mozesz byc tak uprzejmy i wskazac te bledy merytoryczne i logiczne?

  • 6. Data: 2010-02-21 10:10:54
    Od: BK <b...@g...com>

    On 21 Lut, 10:45, "pmlb" <p...@d...com> wrote:
> [...]
    > zdziwieniem zauwaza, ze ogien w ognisku jest goracy :)
    >
    > Mozesz byc tak uprzejmy i wskazac te bledy merytoryczne i logiczne?

    Moge - ale jaki sens? Skoro Ty to uwazasz, za wysokiej klasy material
    i polecasz jego ogladanie to o czym tu dyskutowac?

    Dla Ciebie smaczkiem jest taka rzecz jak mowienie na poczatku o
    kryzysie, ktory niewatpliwie nadchodzi. Dla mnie to robienie ludziom
    wody z mozgu bo twierdzenie, ze bedzie jakis kryzys w przyszlosci jest
    twierdzeniem zawsze prawdziwym. Okresowe kryzysy sa w modeli ekonomii
    obecnie przyjetym na swiecie zupelnie naturalne i beda wystepowac z
    odpowiednia czestotliwoscia. Rownie odkrywcze jest stwierdzenie, ze za
    rok tez bedzie zima. No jasne, ze bedzie. Co to za smaczek?

    W jednym autorzy tego filmu i podobnego "money as a debt" maja zawsze
    racje - problemem jest edukacja. Tylko u autorow tych filmow slaba
    edukacja przeklada sie na zle zrozumienie systemu rezerw czesciowych i
    kreacji pieniadza.

    Ja sie co do zasady zgadzam, ze dlug publiczny czy to w USA, czy to
    np. w Polsce to jest problem. Podobnym problemem jest nadmierne
    zadluzanie sie spoleczenstwa. To oczywiscie niepodwazalne fakty, ale
    mowienie o nich jest rownie odkrywcze jak mowienie o glodzie w Afryce
    czy prawach czlowieka w Chinach. Prochu autorzy filmu nie wymyslili.

    Natomiast zupelna ignoracja z ich strony jest wmawianie ludziom, ze
    system rezerwy czesciowej polega na tym, ze musze miec jedynie np. 5%
    kapitalu, ktory pozyczam, a reszte sobie generuje w formie zapisu
    ksiegowego i to jest kreacja pieniadza. To niestety jest robienie
    ludziom wody z mozgu.

    Rezerwa czesciowa dziala zupelnie inaczej. Sprowadza sie do tego, ze
    moge pozyczyc jedynie 95% posiadanego kapitalu (czyli jak mam 100 zl
    moge zainwestowac w pozyczanie 95 zl, a nie jak twierdza autorzy
    filmu, ze jak mam 5zl to moge oficjalnie napozyczac klientom 100 zl).
    To raz.

    Druga rzecz to kreacja pieniadza. Owszem mechanizm kreacji pieniadza
    funkcjonuje - sprowadza sie do tego, ze te same pieniadze fizyczne
    [np. 100 zl] istnieja jako depozyty i kredyty. Jak wplace 100 zl do
    banku to dalej oficjalnie mam 100 zl, ale i bank Kowalskiemu pozycza
    95 zl, on wplaca to na swoj ror itp. itd. Czyli pieniadz sie mnozy. To
    jest kreacja pieniadza.

    O czym sie w filmach nie mowi to o mechanizmie destrukcji pieniadza.
    Nierozrywalnie kreacja laczy sie z destrukcja. W momencie splaty
    kredytu dochodzi do destruckcji. Problemem jest jedynie to, ze
    destrukcji nie ulega przychod z kredytu czyli odsetki.

    Ogolnie temat, o ktorym jakis srendio rozgarniety amerykanin probuje
    opowiedziec w filmie to kwestia do omawiania/badania na studiach
    doktoranckich, wykladach, ksiazkach ect. ect. a tu mamy kolesia, ktory
    sam srednio rozumie temat, czego nie rozumie to sobie zmysli lub sam
    dopowie i wychodza bzdury, ktore jedynie ocieraja sie o pewien
    problem: przekredytowanie rzadow i spoleczenstwa.

    Jedynym lekarstwem jakim tacy amatorzy sa w stanie zaproponowac jest
    zasadniczo powrot do sredniowiecza ale jak sie nad tym powaznie
    zastanowic to czasy kiedy nie bylo kredytu i panowal standard zlota
    jakos szczegolnie nie promowaly mas pracujacych miast i wsi, nie byl
    to okres dobrobytu dla prostej ludnosci. Nie bylo powszechnego dostepu
    do dobr i bogactw (nie to zeby teraz byl, jest szerszy ale nie
    powszechny), ludzie tez umierali z glodu, bogactwo bylo skupione w
    jeszcze mniejszej grupie spolecznej niz teraz, spoleczenstwo bylo
    podzielone warstwami bez zadnej mozliwosci awansu ect. ect. Czyli co
    do zasady bylo gorzej niz teraz bo obecnie przynajmniej szary czlowiek
    ma mozliwosc rozwoju i awansu, nawet jesli jest to rozwoj i awans
    glownie "na kredyt".

  • 7. Data: 2010-02-21 13:05:55
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "pmlb" <p...@d...com> napisal w wiadomosci

> [...]
    > z poczatkow lat 90-siatych, w ktorym pojawiaja sie watki o nieuchronnosci

    Mechanizmy kryzysow zwiazanych z rynkami nieruchomosci zostaly poznane w
    latach 80-tych ubieglego wieku. Proponuje bardziej naukowe materialy o
    kryzysach skandynawskich z lat 80-90. Dla prawdziwych finansistow nie byly
    one zaskoczeniem tylko zachlannosc nie pozwolila sie wycofac niektorym na
    czas. Trzeba pamietac, ze menagerowie pracuja na swoje pensje i premie, nie
    ryzykuja przy tym swoimi pieniedzmi.

    MK

  • 8. Data: 2010-02-21 15:29:26
    Od: BK <b...@g...com>

    .

> [...]
    > czas. Trzeba pamietac, ze menagerowie pracuja na swoje pensje i premie, nie

    Dokladnie ;)

    Ten film to po prostu taki McDonald w dziedzinie ekonomii i polityki
    pienieznej.

    Jak kogos temat interesuje to trzeba zagladac do profejonalnych
    naukowych opracowan.

  • 9. Data: 2010-02-21 16:16:41
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > pienieznej.
    >
    > Jak kogos temat interesuje to trzeba zagladac do profejonalnych

    Mozesz je podac?

  • 10. Data: 2010-02-21 16:25:49
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
> [...]

    Moge - ale jaki sens? Skoro Ty to uwazasz, za wysokiej klasy material
    i polecasz jego ogladanie to o czym tu dyskutowac?

    Dlatego poprosilem bys podal!

[...]

    Nie, samczkiem jest to, ze ekonomia nie istnieje, to jest przeslanie tego
    filmu, ale jak sadze albo nie ogladales albo nie zalapales...
    Jak by ekonomia byla nauka, to kryzysu nigdy by nie bylo, bo celem ekonomi
    jest bogacenie sie...
    Kryszys jest efektem wrecz odwrotnym. Przeczacym ekonomi.

[...]

    Slucham wiec geniuszu, co ty masz do powiedzenia na ten temat?

[...]

    Czyli co? Film jest merytoryczny czy nie, bo juz sie zgubnilem w twoich
    wywodach. Raz piszesz o brakach merytorycznych i logicznych a teraz jakoby
    ameryki nie odkryli... wiec jak to jest?
    Moze tobie lekko brakuje merytoryki i logiki przede wszystkim?
    Moze sam nie wiesz co to merytoryka i logika?

[...]

    No to napisz medrco na czym polega kreacja?:)))

[...]

    No wiec jak?

[...]
    A jak Kowalski wplaci dop tego samego banku?
    Widzisz, zarzucasz autorom filmu brak logiki i merytoryki, a sam dokladnie
    to samo powtarzasz, wiec o co ci buiega?
    masz zal, ze to nie ty byles autorem tego filmu?
    A propo na stronach NBP byl pokazany mechanizm tworzenia p[ieniadza, wiesz
    byl dokladnie taki sam jak na filmie - sadzisz, ze ci w NBP top tez debile?
    Moze powinenes im to powiedziec, ze sie myla i wyjasnic jak to dziala? Moze
    zlozysz tam CV?

[...]

    Czytajac cie, zastanawiam sie: czy ty jestes jakims niedocenionym geniuszem?
    czy zwyklym lokalnym glupkiem?

[...]

    Napisz mi w ktorym momencie to autorzy propopnuja bo jakoas nie zalap[alem -
    moze powinenes obejrzec jednak ten film - co?
    Bo troche smiesznie wygladasz, krytykujac cos co nie ogladales lub co
    gorsza, moze tego nie kumasz?!
    Napisz to wyjasnie.
    A przy okazji, jestes jakims ekonomicznym doradca w UE?
    Tak negujesz wszystko, takim znafca jestes nad wszystkimi...