    From: "Marcin Sz." <m...@n...poczta.fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: oszustwa bankomatowe
    Date: Thu, 13 Jan 2005 10:09:54 +0100

    Dnia 12-01-2005 21:12, Użytkownik Jarek P. napisał:

    > Użytkownik "Marcin Sz." <m...@n...poczta.fm> napisał w
    > wiadomości news:cs34aa$jb8$1@inews.gazeta.pl...

    > Pierwszy wygooglany przykład z brzegu:
    >
    > http://www.pekao.com.pl/indywidualni4.xml?/lang=PL/5
    00131-352839-30582

    > "W przypadku zgłoszenia utraty karty, Bank przejmuje odpowiedzialność za
    > transakcje dokonane bez wiedzy i zgody Klienta (z wyjątkiem transakcji
    > dokonanych przy użyciu kodu PIN, dokonanych przez posiadacza karty lub
    > na skutek udostępnienia karty osobom trzecim)."

    Ale kradzież nie jest chyba "udostępnieniem karty osobom trzecim"? Nie
    mówiąć juz o transakcjach dokonanych przy użyciu kodu PIN, dokonanym
    przez *posiadacza* karty.
    Już to raz wklejałem na grupie, ale niech tam:
    art. 28 par. 5 ustawy prawo o elektronicznych instrumentach płatniczych

    "Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli karta
    płatnicza została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i
    elektronicznej identyfikacji posiadacza lub bez złożenia przez niego
    własnoręcznego podpisu na dokumencie obciążeniowym. Użycie kodu
    identyfikacyjnego nie wystarcza do obciążenia posiadacza zakwestionowaną
    przez niego operacją, chyba że został złożony bezpieczny podpis
    elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r.
    o podpisie elektronicznym"

    I jeszcze, żeby nie było wątpliwości definicja z tej samej ustawy:
    "kod identyfikacyjny - poufny numer, hasło lub inne oznaczenie
    posiadacza, które łącznie z danymi zawartymi na elektronicznym
    instrumencie płatniczym służą do elektronicznej identyfikacji
    posiadacza". Czyli PIN po prostu.

    Dz.U. Nr 130, poz. 1450 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271.

    Oczywiście, bank może próbować zakładać, że poszkodowany udostępnił
    komuś "kod identyfikacyjny" jakiejś osobie trzeciej. Albo, że sam wyjął
    tę kasę z bankomatu. Nie może jednak z góry wymigiwać się z
    odpowiedzialności za transakcje z PINem. Przynajmniej od czasu wejścia w
    życie ustawy.

    Pozdrawiam,

    M.