    From: "kashmiri" <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: pralnia Ojca Dyrektora
    Date: Sun, 7 Mar 2010 19:12:34 +0400

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> had the courage to write:

    > Polecam 'Piękny umysł'.

    Też polecam :)

    Zresztą nie trzeba szukać w filmach. Wielu (większość?) geniuszy zostałoby
    obecnie zaklasyfikowanych jako osoby z zaburzeniami psychicznymi.

    Bo co to są "zaburzenia"? Po prostu - jedynie! - znaczące odstępstwo od
    tego, co w danym momencie w danym społeczeństwie *jest uważane* za normę
    (tzw. "normalność").

    Psychiatrzy dziś "leczyliby" i Witkacego, i Van Gogha, i da Vinci, i mojego
    znajomego pisarza mówiącego w 14 językach, i wielu wielu innych
    nieprzeciętnych. W Europie zapewne zamknęliby dziś Jezusa - chociaż w takich
    Indiach nawet dziś nie przychodzi nikomu do głowy, aby "leczyć" różnej maści
    wędrownych nauczycieli.

    Inna sprawa, na ile ci ludzie są zdolni funkcjonować w tzw. społeczeństwie.
    Eneuel - nie twierdzę, iżby był geniuszem, aczkolwiek nigdy nie wiadomo ;) -
    najwyraźniej się stara... I tutaj można poszukać paru sposobów, coby mu to
    zadanie ułatwić: mniej lub bardziej skuteczne techniki oferują psychiatria,
    psychoterapie różnej maści, niektóre religie czy ruchy New Age (chociaż w
    tych ostatnich "normą" jest czasem co innego niż w powszechnym odczuciu)...

    W sumie - zastanawiam się, czy właśnie pbb nie spełnia dla Eneuela jakiejś
    roli mocno terapeutycznej? Sądząc po jego zwierzeniach, nie zdziwiłbym
    się...

    Pozdrówka,
    k.