    From: a...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: promocja cena towaru a płacenie kartą
    Date: 29 Aug 2002 19:11:23 +0200

    > Otóż sprawa wygląda następująco; sklep NIE MA PRAWA odmówić przyjęcia karty
    > jeżeli na drzwiach wisi nalepka z obsługiwaną kartą; co jest równoznaczne z
    > podpisaniem umowy z dystrybutorem karty. Rzeczywiście sprzedawca dokłada do
    > interesu bo oprócz tego że płaci za dzierżawę "EFTPOSA" to jeszcze
    > odprowadza około 3% od transakcji.

    A nie wydaje Ci sie, ze te prowizje nalezy potraktowac jako koszt uslugi, z
    ktorej korzysta sklep: akceptowanie kart pozwala mu przyjmowac platnosci od
    ludzi, ktorzy kupuja pod wplywem ipmulsu nawet jesli nie maja przy sobie
    gotowki, pozwala przyjmowac platnosci od obcokrajowcow, Centrum Autoryzacyjne
    utrzymuje, ulepsza systemy informatyczne, potrzebne, zeby platnosci i
    rozliczenia smigaly coraz szybciej, placi organizacji kartowej za mozliwosc
    korzsytania z miedzynarodowego systemu autoryzacji i rozliczen (przeciez to
    jest gigantyczna siec powiazan zamiast niewyobrazalnej liczby umow
    bilateralnych) rozlicza dla sklepu transakcje (nawet wtedy, gdy karta zaplaci
    Japonczyk czy inny obcokrajowiec) CA szkoli pracownikow sklepu, jak weryfikowac
    karty i przyjmowac (szkolenia sa na zyczenie i najczesciej za darmo), CA jest
    na kazde zadanie - przyjezdza i naprawia POS, instaluje, uczy itd. Poza tym
    wielokrotnie juz dowiedziono, ze ludzie placacy kartami wydaja wiecej (jak sie
    nie widzi banknotow to sie latwiej wydaje kase, a przy okazji nawet jak sie
    nie ma gotowki to mozna skorzystac z jakiejs wyprzedazy, super oferty itp, bo
    karta siegnie do oszczednosci na rachunku; sklep nie musi obslugiwac gotowki
    (odwozic, przywozic), stacja benzynowa przy drodze w lesie nie musi bac sie, ze
    ja obrabuja, bo ma w kasie tylko potwierdzenia zaplaty karta a nie gotowke.
    Pewnie by sie znalazly jeszcze inne korzysci.

    Zyskiem dla niego jest prestiż że
    > obsługuje karty, a jak wiadomo coraz więcej osób posługuje się kartami.
    > Niestety praktyki nie przyjmowania kart się zdarzają, proponuje napisać
    > skargę (bądź zadzwonić do dystrybutora) na powyższy sklep, wówczas grozi mu
    > kara (przewidziana w umowie) i rozwiązanie umowy.

    Zasada jest taka, ze placacego karta nie wolno traktowac gorzej niz placacego
    gotowka, ale jak juz ktos tu napisal, rzadko kiedy CA poswieci obroty z calego
    sklepu dla jednego niezadowolonego klienta. Ale jest coraz lepiej. W 90-tych
    latach to bylo smiesznie jak sie placilo karta :-)

    pozdrawiam