  • Data: 2010-04-07 16:40:47
    Temat: Re: proponowane innowacje dla PKO BP
    Od: "witrak()" <w...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-04-07 13:57, Gosc wrote:

    > A ja bardzo chętnie poznam dlaczego to nie jest uzasadnienie techniczne
    > uwzględniając wydajność db i macierzy dyskowych.

    Już miałem nie odpowiadać - powody jak wyżej - ale mi się
    przypomniało, jak prowadziłem kiedyś spór nt. tego, który bank jaki
    system ma. Więc niech będzie - ostatni raz ;-)

    > Kiedyś na stronie Asseco było, który bank jaki system ma dany bank.
    > Z tego co pamiętam najnowsze wywodzą się z lat 90 i początku rocznika
    > 2000. Oczywiście pewne modyfikacje na bank zaszły. Na podstawie tego
    > jaki system ma dany bank można było zauważyć pewne zależności.
    > Na przykład
    > System bankowy: Profile
    > Banki: Alior Bank i Lukas
    > Co: Brak księgowanej 3 sesji eliksirowej.

    Lukas: przychodzące: 12:00-13:00 16:00-17:00 18:00-19:00
    Może zresztą coś się zmieniło - pożegnałem się z nimi prawie rok temu...
    Może myślałeś o BPH, który faktycznie nie ma trzeciej przychodzącej?
    Tyle, że jest to (a na pewno była) największa instalacja profile'a
    na świecie :-)

    > Szperając po internecie, można znaleźć również jakie serwery mają banki.
    > Swego czasu GetinBank chwalił się, że ich system działa na serwerach HP.
    > Tutaj przykładowy link:
    > http://www.integrity.com.pl/upload_module/u_doc/geti
    nbank%20yellow1.pdf
    > http://www.integrity.com.pl/upload_module/u_doc/geti
    n_pop.pdf

    > Mam nadzieje, że odpowiedz poprzesz faktami.

    Takich "faktów", jakie raczyłeś wskazać, poszukiwać nie zamierzam bo
    do marketolenia mam wstręt :-) [kiedyś M$ chwalił się udanym i
    szybkim wdrożeniem systemu mBanku na ich sofcie, i to w istocie
    akurat było wyjątkowo blisko prawdy, ale po co się tym zaczytywać?]

    Ale do rzeczy. Otóż problem platformy jest w jakimś stopniu
    problemem technicznym, ale *znacznie* bardziej organizacyjnym.
    Sprzęt można wymieniać w miarę narastania potrzeb, pod warunkiem
    oczywiście, że jest na co :-)
    Natomiast wybór platformy jest skutkiem podjęcia decyzji co do
    sposobu zapewnienia sobie *skalowalności* systemu (w bankach - na
    wiele, wiele lat).
    Że potrzeby każdego banku zawsze rosną to rzecz oczywista i dlatego
    jeżeli kierownictwo banku wybiera platformę, której możliwości
    silnie ograniczają skalowanie systemu w górę, to jest to błąd z
    uwarunkowaniami technicznymi mający tyle wspólnego, co każda inna
    błędna decyzja *biznesowa*.
    Niestety akurat takie decyzje mają bardzo poważne skutki
    eksploatacyjne i choć na początku bywa, że wydają się zupełnie
    trafne - z punktu widzenia bezpośrednich rezultatów - ich wady
    ujawniają się stopniowo, w miarę jak uzależnienie od przyjętych
    rozwiązań stopniowo wprowadza organizację w pułapkę.

    W takiej pułapce technologiczno-organizacyjnej tkwi PKO BP (o ile
    wiem ZORBA jest nowo wdrożonym, wiekowym systemem). Objaw, który
    daje się obserwować, jest zapewne wynikiem budowania systemu
    on-line'owego dla bardzo dużej liczby klientów na bazie niewydolnego
    oprogramowania back-endowego. To nie jest sprawa techniki. To jest
    błąd w decyzji organizacyjnej. W każdym banku niewydolny system
    back-endowy *zawsze* prędzej czy później doprowadzi do spiętrzenia
    przetwarzania ponad wytrzymałość klientów w dniach zejścia się wielu
    końców okresów (że przypomnę wielką wpadkę - dwa dni postoju -
    pewnego znanego i skądinąd nowoczesnego banku na przełomie czerwca i
    lipca przed laty...). I nie ma to nic (prawie...) wspólnego z
    techniką jako taką, a jest skutkiem błędów organizacyjnych (czasem z
    przyczyn bliskich głupocie).

    > Poza tym mam propozycje, aby zrobić listę porównawczą jaki System
    > bankowy, w którym banku i jego plusy i minusy.
    > Co ułatwi stwierdzenie, że nie dany bank tylko dana platforma działa tak
    > a siak.

    Ale i tak nie da to odpowiedzi na pytanie, które nas (mnie
    przynajmniej interesuje): jakie czynniki w konkretnym banku decydują
    o tym, że system nie działa jak trzeba ?
    Czasem (rzadko) można to odgadnąć. Np. ostatnio system EB zaczął
    systematycznie robić bokami (pierwsze sygnały były, gdy po
    wprowadzeniu kapitalizacji dziennej i dużej liczby kont
    oszczędnościowych zaczęły się problemy z dostępem). I co zrobili ?
    Przerabiają system.
    Niedawno ograniczyli możliwość składania zleceń na dzień następny -
    aktualnie system przestaje je przyjmować "po uważaniu", nawet już
    około 21:30, choć w dokumentacji piszą, że może to się zdarzyć po
    22. Właśnie *to* jest problem techniczny - mają za słabe serwery,
    więc poprawiają naprędce system, aby nie był zależny od nadmiaru
    wydajności obliczeniowej. Idzie im to kiepsko, co widać np. w
    opóźnieniach w aktualizacji stanu kont. Tylko, że tutaj efekt jest
    potencjalnie do zniwelowania, bo kont z kapitalizacją miesięczną
    jest znacznie mniej niż z dzienną, a *system jednak się wyrabia* w
    codziennym przetwarzaniu (przypuszczalnie bo jest *nowy*, więc
    zapewne łatwo skalowalny). Poprawią go jeszcze trochę, odżałują
    wreszcie trochę kasy na serwery i będzie dobrze.

    Pozdr.

    witrak()