eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiproponowane innowacje dla PKO BPRe: proponowane innowacje dla PKO BP
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lub
    lin.pl!uw.edu.pl!newsgate.cistron.nl!newsgate.news.xs4all.nl!194.109.133.84.MIS
    MATCH!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed5.news.xs4all.nl!xs4all!feeder.news-service.co
    m!feeder3.cambriumusenet.nl!feeder1.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!postnew
    s.google.com!news1.google.com!npeer02.iad.highwinds-media.com!news.highwinds-me
    dia.com!feed-me.highwinds-media.com!nx01.iad01.newshosting.com!newshosting.com!
    newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!n
    ews.neostrada.pl!not-for-mail
    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: proponowane innowacje dla PKO BP
    Date: Wed, 07 Apr 2010 18:40:47 +0200
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 110
    Message-ID: <hpicmu$bl8$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    References: <3...@n...onet.pl> <hp21l0$fhi$1@news.onet.pl>
    <d...@j...googlegroups.com>
    <hp2fqv$rtf$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <b...@3...googlegroups.com>
    <hpaolb$l95$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hpf935$6fp$1@news.task.gda.pl>
    <8...@y...googlegroups.com>
    <hpg4b6$17u$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hphrv9$fs6$1@news.task.gda.pl>
    NNTP-Posting-Host: ggo50.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: atlantis.news.neostrada.pl 1270658591 11944 83.12.170.50 (7 Apr 2010
    16:43:11 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 7 Apr 2010 16:43:11 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (Windows/20100228)
    In-Reply-To: <hphrv9$fs6$1@news.task.gda.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:524450
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2010-04-07 13:57, Gosc wrote:
    > witrak() pisze:
    >> On 2010-04-06 16:04, Jan Kowalski wrote:
    >>>> Czyli za uzasadnienie techniczne można przyjąć naliczanie i dopisywanie
    >>>> odsetek.
    >>
    >> To jest raczej kiepskie uzasadnienie. I nie zamierzam tego specjalnie
    >> uzasadniać - od "usprawiedliwiaczy" banków i tak nie uzyskam
    >> potwierdzenia a innym nie potrzeba argumentów :-)
    >>
    >
    > A ja bardzo chętnie poznam dlaczego to nie jest uzasadnienie techniczne
    > uwzględniając wydajność db i macierzy dyskowych.

    Już miałem nie odpowiadać - powody jak wyżej - ale mi się
    przypomniało, jak prowadziłem kiedyś spór nt. tego, który bank jaki
    system ma. Więc niech będzie - ostatni raz ;-)

    > Kiedyś na stronie Asseco było, który bank jaki system ma dany bank.
    > Z tego co pamiętam najnowsze wywodzą się z lat 90 i początku rocznika
    > 2000. Oczywiście pewne modyfikacje na bank zaszły. Na podstawie tego
    > jaki system ma dany bank można było zauważyć pewne zależności.
    > Na przykład
    > System bankowy: Profile
    > Banki: Alior Bank i Lukas
    > Co: Brak księgowanej 3 sesji eliksirowej.

    Lukas: przychodzące: 12:00-13:00 16:00-17:00 18:00-19:00
    Może zresztą coś się zmieniło - pożegnałem się z nimi prawie rok temu...
    Może myślałeś o BPH, który faktycznie nie ma trzeciej przychodzącej?
    Tyle, że jest to (a na pewno była) największa instalacja profile'a
    na świecie :-)

    >
    > Szperając po internecie, można znaleźć również jakie serwery mają banki.
    > Swego czasu GetinBank chwalił się, że ich system działa na serwerach HP.
    > Tutaj przykładowy link:
    > http://www.integrity.com.pl/upload_module/u_doc/geti
    nbank%20yellow1.pdf
    > http://www.integrity.com.pl/upload_module/u_doc/geti
    n_pop.pdf
    >
    > Mam nadzieje, że odpowiedz poprzesz faktami.

    Takich "faktów", jakie raczyłeś wskazać, poszukiwać nie zamierzam bo
    do marketolenia mam wstręt :-) [kiedyś M$ chwalił się udanym i
    szybkim wdrożeniem systemu mBanku na ich sofcie, i to w istocie
    akurat było wyjątkowo blisko prawdy, ale po co się tym zaczytywać?]


    Ale do rzeczy. Otóż problem platformy jest w jakimś stopniu
    problemem technicznym, ale *znacznie* bardziej organizacyjnym.
    Sprzęt można wymieniać w miarę narastania potrzeb, pod warunkiem
    oczywiście, że jest na co :-)
    Natomiast wybór platformy jest skutkiem podjęcia decyzji co do
    sposobu zapewnienia sobie *skalowalności* systemu (w bankach - na
    wiele, wiele lat).
    Że potrzeby każdego banku zawsze rosną to rzecz oczywista i dlatego
    jeżeli kierownictwo banku wybiera platformę, której możliwości
    silnie ograniczają skalowanie systemu w górę, to jest to błąd z
    uwarunkowaniami technicznymi mający tyle wspólnego, co każda inna
    błędna decyzja *biznesowa*.
    Niestety akurat takie decyzje mają bardzo poważne skutki
    eksploatacyjne i choć na początku bywa, że wydają się zupełnie
    trafne - z punktu widzenia bezpośrednich rezultatów - ich wady
    ujawniają się stopniowo, w miarę jak uzależnienie od przyjętych
    rozwiązań stopniowo wprowadza organizację w pułapkę.

    W takiej pułapce technologiczno-organizacyjnej tkwi PKO BP (o ile
    wiem ZORBA jest nowo wdrożonym, wiekowym systemem). Objaw, który
    daje się obserwować, jest zapewne wynikiem budowania systemu
    on-line'owego dla bardzo dużej liczby klientów na bazie niewydolnego
    oprogramowania back-endowego. To nie jest sprawa techniki. To jest
    błąd w decyzji organizacyjnej. W każdym banku niewydolny system
    back-endowy *zawsze* prędzej czy później doprowadzi do spiętrzenia
    przetwarzania ponad wytrzymałość klientów w dniach zejścia się wielu
    końców okresów (że przypomnę wielką wpadkę - dwa dni postoju -
    pewnego znanego i skądinąd nowoczesnego banku na przełomie czerwca i
    lipca przed laty...). I nie ma to nic (prawie...) wspólnego z
    techniką jako taką, a jest skutkiem błędów organizacyjnych (czasem z
    przyczyn bliskich głupocie).

    >
    > Poza tym mam propozycje, aby zrobić listę porównawczą jaki System
    > bankowy, w którym banku i jego plusy i minusy.
    > Co ułatwi stwierdzenie, że nie dany bank tylko dana platforma działa tak
    > a siak.

    Ale i tak nie da to odpowiedzi na pytanie, które nas (mnie
    przynajmniej interesuje): jakie czynniki w konkretnym banku decydują
    o tym, że system nie działa jak trzeba ?
    Czasem (rzadko) można to odgadnąć. Np. ostatnio system EB zaczął
    systematycznie robić bokami (pierwsze sygnały były, gdy po
    wprowadzeniu kapitalizacji dziennej i dużej liczby kont
    oszczędnościowych zaczęły się problemy z dostępem). I co zrobili ?
    Przerabiają system.
    Niedawno ograniczyli możliwość składania zleceń na dzień następny -
    aktualnie system przestaje je przyjmować "po uważaniu", nawet już
    około 21:30, choć w dokumentacji piszą, że może to się zdarzyć po
    22. Właśnie *to* jest problem techniczny - mają za słabe serwery,
    więc poprawiają naprędce system, aby nie był zależny od nadmiaru
    wydajności obliczeniowej. Idzie im to kiepsko, co widać np. w
    opóźnieniach w aktualizacji stanu kont. Tylko, że tutaj efekt jest
    potencjalnie do zniwelowania, bo kont z kapitalizacją miesięczną
    jest znacznie mniej niż z dzienną, a *system jednak się wyrabia* w
    codziennym przetwarzaniu (przypuszczalnie bo jest *nowy*, więc
    zapewne łatwo skalowalny). Poprawią go jeszcze trochę, odżałują
    wreszcie trochę kasy na serwery i będzie dobrze.

    Pozdr.

    witrak()

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1