    Date: Sun, 23 Oct 2005 00:51:56 +0200
    From: trainer <t...@p...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: prowizja od platnosci karta kredytowa

    Markus Sprungk wrote:

    > O ile dobrze pamiętam wcześniejsze wątki, to dozwolona jest informacja na
    > temat minimalnej wysokości kwoty podczas płatności kartą. Pierwsze słyszę
    > natomiast, że informacja o przerzucaniu na klienta prowizji za płatność
    > jest zgodna z przepisami

    generalnie tak, być może wprowadziłem trochę zamieszania, ale już w
    sklepach internetowych widziałem posługiwanie się dwoma cenami -
    defaultowo cena zawierająca rabat za płatność nie-kartą i dodatkowo cena
    zawierająca prowizję "karcianą" - oczywiście w porównaniach w serwisach
    typu skapiec.pl używana jest cena nr 1

    > Nieprawda. Tylko Ci się tak wydaje. Zobacz sobie dowolny market, gdzie
    > można płacić kartą nawet wtedy gdy są akcje promocyjne. Widziałeś gdzieś
    > informację, że podczas zakupu w promocji nie można płacić kartą? Ja nie

    proponuję, żebyś nie koncentrował się na szczegółach typu "trwająca pół
    minuty transakcja sprzedaży koszyka towarów w supermarkecie" tylko objął
    "duży obraz" - jak wyglądają przepływy środków w takim sklepie i skąd
    się biorą pieniądze na zapłacenie operatorowi POSów

    > ???

    ano właśnie - "big picture"!

    > Wolę by prowizja była wliczona w cenę, co uważam za uczciwe, niż
    > wywieszanie debilnych karteczek, że płatność jest możliwa od określonej
    > kwoty albo, że mam zapłacić prowizję za używanie karty jako takiej.

    po pierwsze - określenie "debilna karteczka" nie przystoi poważnemu
    dyskutantowi
    po drugie - skoro kwestie przepływu środków w sklepie do Ciebie tak
    bardzo nie przemawiają, to posłużę się innym przykładem: to czego się
    domagasz mogę porównać np. do żądania, aby hotele nie pobierały żadnych
    dodatkowych opłat za korzystanie z telefonów w pokojach, lecz
    wprowadziły ryczałtową opłatę w cenie pokoju hotelowego. Spowodowałoby
    to wzrost ceny usługi hotelowej bo w cenie tej musiałaby być ujęta
    średnia wartość rozmów przeprowadzanych przez gości (pominę tutaj
    paskudną cechę ludzką czyli skłonność do nadużywania tego, bo akurat w
    naszych rozważaniach nie ma to zastosowania) - w ewidentny sposób taki
    model rozliczeń premiowałby tych którzy dzwonią powyżej średniej kosztem
    tych którzy z hotelowego telefonu nie korzystają

    > 1. Klienci chętniej dokonują zakupów i kupują często droższe rzeczy niż
    > gdyby płacili gotówką

    no tak ale jak na poziomie pojedynczych transakcji sprzedawca ponosiłby
    stratę to po co mu częściej i drożej?

    > 2. Sklep nie musi płacić za ochronę przewożonych pieniędzy do banku

    > 3. Można używać różnych usług dodatkowych do kart
    >
    > itd

    tak to możemy sobie pisać na grupach
    proponuję abyś napisał to w bulletach na slajdach w PowerPoincie i
    pokazał ludziom prowadzącym prawdziwy biznes, np. sklep komputerowy
    może przejrzą na oczy

    > To niech nie wprowadzają opcji płatności kartą skoro tak dużo ich to
    > kosztuje. Czyżby pojęcie "rachunku ekonomicznego" przestało być w użyciu?
    > Nie rozumiem po co ktoś wprowadza atrapę płatności kartą? Albo chce by ktoś
    > kartą płacił albo nie chce. Proste, prawda? :)

    a niech wprowadzają tyle opcji zapłaty ile chcą, może być nawet "za 20
    wielbłądów" - nie stanowi to problemu

    > Oczywiście. Sprzedawca ma wolny wybór czy chce wprowadzić opcję płatności
    > kartą czy nie chce, ale jeśli już taką opcję wprowadza to nie po to by była
    > to atrapa

    owszem więc podaje 2 cenniki: za gotówkę i za kartę
    płatność kartą jest realnie wykonalna, a kto chce taniej zrobić zakup,
    puści przelew czy zapłaci gotówką

    trainer