eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiprzeciw wprowadzeniu euro - poprowadzę bezpłatnie stronkę wwwRe: przeciw wprowadzeniu euro - poprowadzę bezpłatnie stronkę www
    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: przeciw wprowadzeniu euro - poprowadzę bezpłatnie stronkę www
    Date: Tue, 28 Oct 2008 11:43:09 +0100
    <4...@w...pl> <u...@4...com>
    <gdthl4$87d$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <o...@4...com>
    <ge2o6l$h5n$1@atlantis.news.neostrada.pl> <ge3njf$gi4$8@news.onet.pl>
    <ge41bu$ice$1@atlantis.news.neostrada.pl> <ge428d$71j$1@online.de>
    <ge4nrr$lql$1@nemesis.news.neostrada.pl> <ge4ut0$u63$1@online.de>
    <ge5154$85g$1@nemesis.news.neostrada.pl> <ge6l9a$9js$1@online.de>
    <ge6nt1$r76$3@news.onet.pl>

    Liwiusz schrieb:

    > Chętnie posłucham argumentów za euro. Bo do tej pory żadnych
    > racjonalnych nie znalazłem, a tylko takie, że nie trzeba będzie
    > przeliczać walut, że zniknie ryzyko kursowe itp.

    Zadnych racjonalnych nie znalazles?
    Jeszcze raz, podsumujmy wiec najwazniejsze:

    * odpadnie koszt przeliczania walut (euro-zlotowka) w ta i z powrotem

    Argument moze rzeczywiscie cie nie interesowac, jesli:
    - nie jezdzisz za granice, nie bedziesz tam jezdzil i nie lubisz jak
    turysci przyjezdzaja do Polski
    - kupujesz jedynie polskie produkty, lacznie z polska ropa naftowa,
    polskimi procesorami i innymi rzeczami tradycyjnie wytwarzanymi w Polsce
    - firma, w ktorej pracujesz dostarcza produkty jedynie na polski rynek,
    i wytwarza produkty jedynie z polskich komponentow
    - nie masz kredytu walutowego w euro
    - jestes wlascicielem lub wspolwlascicielem kantoru, banku, firmy
    zarabiajacej na roznicach kursowych

    * odpadnie ryzyko walutowe (euro-zlotowka)
    - argumenty - jak wyzej

    * spadna stopy procentowe; koszt kredytu stanie sie mniejszy

    Argument moze rzeczywiscie cie nie interesowac, jesli:
    - nie masz zadnego kredytu i nie zamierzasz nigdy takiego zaciagac; w
    tej chwili przecietny Kowalski placacy kredyt placi
    kilka-nascie-dziesiat tysiecy zlotych wiecej odsetek niz jego sasiad zza
    zachodniej granicy
    - jestes wlascicielem banku, i w twoim interesie jest pozyczanie na
    wysoki procent.

    * polski rynek finansowy bedzie bardziej stabilny

    Argument moze rzeczywiscie cie nie interesowac, jesli:
    - cieszysz sie, gdy ludzie splacajacy kredyty traca pieniadze na
    kolejnych wachaniach zlotowki (traca zarowno placacy w euro/chf, jak i w
    zlotowkach, bo banki podwyzszaja oprocentowanie kredytu)

    * panstwo Polskie bedzie placic mniejsze odsetki od wyemitowanych
    obligacji i zaciagnietych kredytow

    Argument moze rzeczywiscie cie nie interesowac, jesli:
    - jestes wlascicielem banku i cieszysz sie, gdy panstwo placi wysokie
    odsetki
    - cieszysz sie, ze panstwo placi wysokie odsetki zamiast przeznaczac je
    na inwestycje w nauke, infrastrukture, bo masz tyle pieniedzy, ze nie
    obchodzi cie przyszla emerytura, a w kraju z dziurawymi drogami zyje sie
    fajnie, gdy ma sie wypasiony samochod terenowy

    > Jaki jest sens łączyć się z gospodarczym trupem, który się już nie
    > rozwija, to nie wiem.

    Tak, najlepiej otoczyc sie wysokim murem i rozwijac wiezi z Korea Polnocna.
    Czy komu chcialbys sprzedawac wyprodukowane w Polsce produkty? Z jakich
    krajow przyciagniesz inwestycje zagraniczne, i jak to zrobisz?
    A moze handel z rynkami zewnetrznymi i inwestycje zagraniczne sa zbedne?

    --
    Tomasz Chmielewski