    From: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: przelewy wewnetrzne ING - dlaczego opozniane?
    Date: Mon, 16 Nov 2009 00:46:58 +0100

    Ra (a...@a...com) wrote in news:hdq1jb$ik1$1@node2.news.atman.pl:

    > nie wiem co dla ciebie jest piernikiem a co wiatrakiem ale chyba przyznasz
    > że mbank/multi działają 24/h. Inne banki wieczorami mają np przetwarzanie
    > nocne vide city czy eb i funkcjonalność jest ograniczona.

    Przykro mi Cię rozczarować, ale system, o którym mówimy (mBank, Multi i PKO
    BP) też ma przetwarzanie nocne. I też jest wtedy funkcjonalność ograniczona.
    To, że Ty tego nie widzisz, wynika z faktu, że dobrze dobrano zestaw
    operacji, który jest niezależny od procesu EOD. Ale zdziwiłbyś się, jak dużo
    rzeczy w tym systemie odbywa się właśnie w nocy... Powiedziałbym, że nawet
    większość, ale to tylko moja interpretacja...

    > Bo to było m.in. clue powyższego posta. Front-end jak napisał kolega
    > powyżej jest osobnym systemm połączonym np mq z backendem a jak back-end
    > jest sprzed ery internetu to wszystko działa tak jak działa. Ale taki spec
    > napewno to wie więc powiedz co tu dla ciebie jest humorystyczne ?

    Znowu wesoło wyszło, bo pierwsze wersje tego systemu pojawiły się w
    Hiszpanii w latach osiemdziesiątych, czyli w erze zdecydowanie
    przed-internetowej. I teraźniejszy system jest na tamtym rozwiązaniu mocno
    oparty. A jednak da się podłączyć online, nieprawdaż? Mimo, że to mainframe
    i COBOL, takie mocno nieinternetowe technologie...
    Nadmienię od razu, że żadnego super-wymyślnego mechanizmu nie trzeba było
    projektować. Ot zwykły interfejs mainframe-świat zewnętrzny, który przy
    okazji jest wykorzystywany do front-endu internetowego.

    Humorystyczne dla mnie jest wypowiadanie się w autorytatywny sposób przez
    osobę, która ma na pierwszy rzut oka nikłe pojęcie o tym, o czym mówi :) Ja
    jakimś tam super specem nie jestem, ale parę rzeczy w życiu widziałem, a
    parę nawet zaprojektowałem. Mimo to unikam wypowiedzi autorytatywnych, chyba
    że naprawdę wiem, o czym mówię...

    > nie jest dziwna, jest stara i zaprojektowana była na inne czasy, na
    > przetwarzanie wsadowe. Cześć internetowa została trochę "na siłę"
    > dokoptowana.

    "Na siłę", czy nie na siłę - wszystko jedno. Jak pokazałem wyżej - do
    mainframe'a możesz podpiąć front-end internetowy bez problemu. Jeśli tam się
    da, to da się i w AS/400, i na każdej innej technologii. Dlatego nie możesz
    generalizować.

    O ile się nie mylę, żaden z banków w polsce nie używa głównego systemu
    transakcyjnego starszego niż 10-12 lat. Więc każdy z nich w sporej części
    przynajmniej powstawał w "erze Internetu". Dlatego brak rozwiązań online w
    danym systemie wynika raczej z projektu/wymagań/kosztów, a nie architektury
    sprzętowej systemu.

    Pozdrawiam,
    G.

    --