    From: Andrzej Garapich <garapich@_WYWAL_TO_palac.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: pytanie teoretyczne - banki szwajcarskie
    Date: Fri, 04 Oct 2002 10:33:38 +0200

    Wed, 02 Oct 2002 17:29:59 +0200, No Name <v...@w...pl> pisze:

    >Ciekawi mnie to, tzn. istnienie małych rodzinnych banków i niepołykanie
    >ich przez duże.
    Pewnie dokladnie zdefiniowana, niewielka grupa klientow i bardzo
    precyzyjne dopasowanie sie do ich potrzeb.

    > Dopatruję się tu pewnej analogii do sytuacji browarów w
    > Niemczech: obok dużych, produkujących piwo typu "ciecz technologiczna"
    > istnieją małe, które posiada praktycznie każda miejscowość.
    Tak, to prawda. To piwo jest wspaniale. Najlepiej, kiedy cześć
    instalacji jest wkomponowana w wystrój knajpy, gdzie to piwo
    jest serwowane. Coś wspanialego! A tak na marginesie: Nawet
    Żywiec pity w browarze, z rurki, jeszcze przed napełnieniem nim
    butelek też jest rewelacyjny i niepodobny w smaku do Żywca
    ze sklepu.

    > Ciekaw jestem, czy takie małe banki wydają swoje KK.
    > Pewnie jest to możliwe, spotkałem się np. z KK wydawanymi przez sieć
    > hoteli i to bynajmniej nie wielkich, ale małych prowadzonych przez
    Pewnie mogą wydawać, ale nie sądzę by tym przyciągali klientów.
    Przecież nie prowadzą one jedynych rachunków VIP-ów, a raczej
    uzupełniają oferte innych bankó. Sądzę, że pełnią rolę banków
    głownie depozytowych, zwłaszcza środków "na wszelki wypadek",
    "na czarną godzinę" itp.

    >W kontekście tych małych banków zamiar jednego z grupowiczów, by założyć
    >własny bank wydaje się całkiem na miejscu.
    Banki Szwajcarskie powstawały głównie po Rewolucji Francuskiej,
    kiedy arystokraci uciekali z Francji z tym, co im zostało i co mogli
    ze sobą zabrać, tj. kosztowanościami. Potem te kosztowaności
    służyły do zakładania małych banków.

    Dzisiaj pewnie by sie okazało, że przepisy nie pozwalają, albo zgody
    od minisra nie dostaliby. Zresztą ani rewolucji już nie ma, a
    arystokratów socjaliści zmietli.

    --
    pozdrawiem serdecznie
    Andrzej Garapich