  • Data: 2012-02-10 16:28:09
    Temat: Re: reakcje na nową belkę?
    Od: Szymon <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-02-10 17:11, MarekZ pisze:
    > Użytkownik "Szymon" <...@w...pl> napisał w wiadomości grup

    > Efektywnie może to być niekorzystne. Oto przykład. Oprocentowanie
    > nominalne 4%. Stałe saldo równe 500 zł. Miesiąc 30-dniowy.
    >
    > Przy kapitalizacji dziennej dostaniemy 0,05 zł każdego dnia - łącznie
    > 1,50 zł. Efektywnie 3,6%.
    > Przy kapitalizacji miesięcznej - 1,64 zł. Efektywnie 3,936%.

    Ja Ci podam może realny, a nie teoretyczny przykład...
    Dwie lokaty OF na 12M. Pierwsza na 39,52%, druga 29,77%. Wpłata
    odpowiednio 1500 i 1000. Wpłacone 3.01 i 15.12. Przy kapitalizacji na
    koniec lokaty (czyli dziś) powinienem dostać 1561,71zł, z drugiej
    1046,49zł. Tymczasem system naliczył odpowiednio 1562,97zł i 1047,57.

    Moim zdaniem Twój błąd polega na tym, iż nie uwzględniłeś, że dopisywane
    odsetki codziennie dają także %. Masz w tym momencie % od %, więc nie
    może być saldo stałe i równe. Codziennie mam trochę wyższe. Wydawać by
    się mogło, że te 2,34zł różnicy to niewiele, ale zwróć uwagę, że termin
    jest bardzo krótki, a kwota wyjątkowo niska. Choć oczywiście wysoki %
    robi swoje. Niemniej w perspektywie rocznej i przy odpowiedniej
    wielkości środków te złotówki mogą pójść w setki.