    From: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: splata KK w mBanku
    Date: Sun, 05 Apr 2009 22:40:03 +0200

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Ciekawe jak system rozpoznaje ile kto jest winny jesli wszystkie
    > obciazenia trafiaja na jedno konto :-)

    No to już jest kwestia oprogramowania systemu. Nie widzę większego
    problemu - może to i nietypowe rozwiązanie, ale... czy takie znowu dziwne?
    Popatrzmy na to inaczej - analogicznie: Ja wystawiam faktury, a moi
    klienci mi za nie płacą. Jeśli moja firma ma tylko jeden rachunek, to
    wszyscy mi płacą na ten sam rachunek. Dostaję wpływy od różnych ludzi za
    różne faktury - wszystkie na jeden rachunek. A mimo to wiem doskonale
    kto jest mi ile winny. Wiem, bo potrafię to rozpoznać inaczej niż po
    numerze rachunku, na który wpłynęły pieniądze (np. po tytule przelewu,
    jego nadawcy, albo jeszcze jakoś, jakkolwiek...)
    W przypadku kart BRE może być analogicznie. Wszystkie wpłaty idą
    fizycznie na jeden i ten sam rachunek własny banku, a system potrafi i
    tak jakoś rozpoznać która wpłata czego dotyczy.

    Ba, to nie wszystko - każda karta musi mieć ze sobą powiązane coś w
    rodzaju pseudo-rachunku, aby system wiedział jakie operacje wykonano i
    jaki jest dostępny limit - choćby po to, by wygenerować wyciąg. Ale nic
    nie wymaga, aby ten pseudo-rachunek był prawdziwym w pełni funkcjonalnym
    kontem, na który można np. zrobić przelew. Oczywiście musi mieć on jakiś
    identyfikator, ale jest on potrzebny jedynie wewnętrznie dla systemu
    komputerowego banku. Nic nie wymaga aby miał on własny numer w formacie
    IBAN. Identyfikator może być dosłownie czymkolwiek, np. po prostu liczbą
    naturalną, oznaczającą kolejny numer wydanej przez bank karty... :-)

    > Jest po prostu niemozliwe.

    To jet jak najbardziej możliwe i pod jednym względem wcale nie takie
    głupie: nie generuje nadmiaru otwartych rachunków, czyli nie
    "wyczerpuje" puli dostępnych dla banku numerów. To oczywiście argument
    dość wątpliwy, zważywszy że numer rachunku ma aż 26 cyfr, ale może
    programista był "starej daty"...? Skoro można coś zrobić nie mnożąc
    bytów ponad potrzebę, to czemu nie? :-)

    > Mozna miec jedno konto do wplat (ktore sie nastepnie przeksiegowuje na
    > konta poszczegolnych kart itd). Nie mozna miec jednego konta dla
    > naleznosci od roznych klientow (np. dla roznych kart).

    No popatrz - a ja mam jedno konto do należności od różnych klientów... :-)

    --
    MiCHA