    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: splata KK w mBanku
    Date: Mon, 06 Apr 2009 00:56:58 +0200

    Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> writes:

    > No to już jest kwestia oprogramowania systemu.

    Wiesz, to bylo pytanie retoryczne. W rzeczywistosci nie ma takiej
    mozliwosci.

    > Popatrzmy na to inaczej - analogicznie: Ja wystawiam faktury, a moi
    > klienci mi za nie płacą. Jeśli moja firma ma tylko jeden rachunek, to
    > wszyscy mi płacą na ten sam rachunek. Dostaję wpływy od różnych ludzi za
    > różne faktury - wszystkie na jeden rachunek.

    Napisalem, ze mozna miec jeden rachunek do np. wplat. Ale nie jeden
    w ogole.

    > A mimo to wiem doskonale
    > kto jest mi ile winny. Wiem, bo potrafię to rozpoznać inaczej niż po
    > numerze rachunku, na który wpłynęły pieniądze (np. po tytule przelewu,
    > jego nadawcy, albo jeszcze jakoś, jakkolwiek...)

    Nie dlatego. Dlatego, ze prowadzisz rachunki oddzielne dla kazdego
    klienta, tylko nawet o tym nie myslisz. One moga byc nawet bardzo
    uproszczone i w ogole w pamieci, ale musza byc. Bank raczej w pamieci
    takich rzeczy nie robi.

    > W przypadku kart BRE może być analogicznie. Wszystkie wpłaty idą
    > fizycznie na jeden i ten sam rachunek własny banku, a system potrafi i
    > tak jakoś rozpoznać która wpłata czego dotyczy.

    ... i przeksiegowac na wlasciwy >rachunek<? :-)

    > Ba, to nie wszystko - każda karta musi mieć ze sobą powiązane coś w
    > rodzaju pseudo-rachunku, aby system wiedział jakie operacje wykonano i
    > jaki jest dostępny limit - choćby po to, by wygenerować wyciąg.

    To nie jest zaden "pseudo-rachunek" a po prostu normalny rachunek
    (konto) karty.

    > Ale nic
    > nie wymaga, aby ten pseudo-rachunek był prawdziwym w pełni funkcjonalnym
    > kontem, na który można np. zrobić przelew.

    Musi byc prawdziwy i musi miec wymagana funkcjonalnosc. Nie musi byc
    mozliwe przelewanie na niego pieniedzy, dokladnie tak samo zwykle nie
    mozna przelewac na konto lokaty itd.

    > Oczywiście musi mieć on jakiś
    > identyfikator, ale jest on potrzebny jedynie wewnętrznie dla systemu
    > komputerowego banku. Nic nie wymaga aby miał on własny numer w formacie
    > IBAN. Identyfikator może być dosłownie czymkolwiek, np. po prostu liczbą
    > naturalną, oznaczającą kolejny numer wydanej przez bank karty... :-)

    Oczywiscie. To dotyczy takze innych rachunkow.

    > To jet jak najbardziej możliwe i pod jednym względem wcale nie takie
    > głupie: nie generuje nadmiaru otwartych rachunków, czyli nie
    > "wyczerpuje" puli dostępnych dla banku numerów.

    Pula tych numerow jest nieograniczona. Pula numerow IBAN jest
    ograniczona (mniej lub bardziej), ale juz ustalilismy, ze to jest
    tylko opcja.

    IBAN jest potrzebny tylko do przelewow miedzybankowych, i to tez tylko
    niektorych.

    > To oczywiście argument
    > dość wątpliwy, zważywszy że numer rachunku ma aż 26 cyfr, ale może
    > programista był "starej daty"...? Skoro można coś zrobić nie mnożąc
    > bytów ponad potrzebę, to czemu nie? :-)

    Nienadawanie numerow IBAN tam, gdzie nie sa przydatne jest akurat
    sensowne. Swoja droga, 26 cyfr to nie tak duzo - sa klienci
    (korporacyjni), ktorzy podobno potrzebuja np. 10 cyfr "dla siebie" (nie
    sa one wtedy czescia numeru konta bankowego), zostaje tylko 6 cyfr dla
    banku w ramach danego numeru rozliczeniowego.
    No ale na szczescie takich klientow jest mniej niz milion, i raczej nie
    wszyscy w jednym banku :-)

    > No popatrz - a ja mam jedno konto do należności od różnych klientów... :-)

    Wiesz, przy DG zwlaszcza przy KPIR to mozesz nie miec w ogole zadnych
    kont (zaplata gotowka w momencie sprzedazy = wystawienia faktury/paragonu).

    Bank dziala jednak "nieco" inaczej.
    --
    Krzysztof Halasa