    From: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: wizzair - ponownie
    Date: Thu, 13 Jan 2005 15:47:54 +0100

    topjes napisał(a):

    > Nie mam karty w Inteligo - być może jest tak jak piszesz. Na chłopski rozum
    > ma oczywiście sens przewalutowanie transkakcji zagranicznej PLN -> HUF ->
    > USD -> PLN.

    PLN->USD->PLN

    > Ale z drugiej strony nadal zwracam uwagę. Dokonałeś płatności na 144 PLN i
    > na to masz potwierdzenie. Na wyciągu masz transakję na kwotę 147,17 PLN. NIE
    > wykonałeś nigdy takiej transakcji - nie tylko masz prawo, ale (w większości
    > kart) obowiązek zgłosić taką niezgodność (pod rygorem braku możliwości
    > dochodzenia roszczenia jeśli nie zgłosisz tego w odpowiednim terminie).

    Jak już pisałem wielokrotnie - transakcja zagraniczna, bank zgodnie ze
    swom regulaminem ma obowiązek przeliczyć COKOLWIEK (nawet jeśli jest to
    PLN) na USD i dopiero później na PLN. Zaksięgowanie 144 PLN bez
    przewalutowania byłoby złamaniem umowy z klientem. Regulamin nie
    wspomina o wyjątkach od takiego przewalutowania, jeśli transakcji
    dokonano w PLN.

    > Centrum rozliczeniowe i merczant (w sumie banki też) przymykają oko na taką
    > sytuację - a ona nie jest z gruntu logiczna.

    100% logiczna to może i nie. Ale uzasadniona umową.
    Nazwijmy ją - specyficzną. :-)

    > Niestety klienci nie reagują
    > często na to, więc nikomu nie opłaca się pomyśleć co z tym zrobić. Gdyby
    > jednak sypały się regularne reklamacje na to to Wizz by szybko zaczął myśleć
    > co z tym zrobić.

    A co by miał zrobić - musiałby skorzystać z pośrednistwa w każdym kraju,
    gdzie sprzedaje swoje usługi i chce ominąć przewalutowanie.

    > Najbardziej "perfidny" sposób to polecieć tym samolotem i jednocześnie
    > reklamować transakcję. I IMHO będziesz całkowicie fair wobec prawa. Cały
    > czas czekasz na rozliczenie swojej transakcji na 144 PLN. Natomiast
    > transakcji na 147,17 PLN nie wykonywałeś i masz prawo ją reklamować.

    Mam inne zdanie na ten temat.

    > Ja bym jeszcze to od biedy rozumiał gdyby było to napisane tak jak np w
    > Multi (czyli trzy kwoty) w stylu:
    > - kwota w walucie oryginalnej 144,00 PLN
    > - kwota w walucie rozliczeniowej XXX USD
    > - kwota w walucie rachunku 147,17 PLN
    > Wtedy byś miał jakiś kwit, na którym byś widział, że to jest jednak Twoja
    > transkacja. Jeśli jednak Inteligo każe Ci akceptować transakcję, przy której
    > pisze tylko, że jest ona na 147,17 PLN to sprawa jest prosta - nigdy takiej
    > transakcji nie zawierałeś w PLN.

    Inteligo pokazuje też w opisie kwotę "oryginalną" w oryginalnej walucie
    - 144 PLN.

    Nie pokazuje kwoty w walucie rozliczeniowej - to fakt, ale nie ma punktu
    w umowie, który by to nakazywał.

    > Pomęcz ich - niech Ci chociaż jakiś wtórnik wyślą z rozpisanymi tymi kwotami
    > :)

    Przypuszczam, że konsultanci będą mieli dostęp do informacji o kwocie w
    walucie rozliczeniowej.